Idag skulle äntligen radiatorerna installeras och har köpt erforderliga kopparrör och kopplingar från rinkaby rör, dessutom köpte jag en bockningssats från Swedol (8-16mm) dagen till ära.

Döm om vår förvåning och så småningom irritation, när jag (oerfaren förvisso) inte klarade av att bocka kopparrören så som vi ville ha dem (90 grader).

I princip kan vi säga att dom antingen blev väldigt ihopplattade eller att det blev ett enda stort "veck" på dem.
:blushing:

Gick ut på rinkaby och såg att det var "hårda kopparrör" jag köpt (de enda dom sålde om man inte ville ha förkromade), men det ska enligt andra trådar funka att bocka även sådana.

Testade att "glödga" rören med en propanbrännare tills dom började skifta till blått, men gick ändå inte att bocka dem lättare..


Svärfar gissar att det är bockningsverktyget, då satsen består av 2st verktyg, det ena för dimensioner upp till 14mm och det andra med ett spår vardera för 14mm & 16mm, och vi har använt 16mm för våra 15mm rör.

Hoppas nu att någon kan hjälpa mig och förklara hur jag skall bete mig, känns som om det är tekniken det är fel på, men vill försöka lösa det till imorgon (söndag) om någonting behöver inhandlas.


Andreas
 
H
Köp på Biltema eller Jula för rätt dimension. Man får boka röret lite i etapper och flytta verktyget efter hand. Men visst går det utan att skada rören.
 
det är bockverktyget som är felet, swedols verktyg har för liten radie för hårda kopparrör

samt det är viktigt att schablonerna har rätt dimension för rätt rör.
 
ClasOhlsons och Julas billiga ser identiska ut på bild, men det står ingenting om vad CO's klarar av för rör, men på Julas står det "glödgade kopparrör".

Jag har ju hårda rör, men du menar att det bör gå? Tyckte jag provade att både bocka i ett enda moment och sedan att flytta efter allteftersom, men fick samma resultat.

Har du erfarenhet av dessa "billigare" bockningsverktyg? Såg att Jula även hade en variant för 499kr som tar upp till 22mm.
 
  • Gilla
Thomas Le
  • Laddar…
H
Jag använd den för 188:- Men de har väl en sats med olika dimensioner??
Julas funkar bra.
 
hokanp skrev:
Jag använd den för 188:- Men de har väl en sats med olika dimensioner??
Julas funkar bra.
Vilka säljer för 188kr ?

Har du använt den för att bocka hårda rör utan att värma dem först?

Julas sats för 279kr levereras med rörböjare för 10, 12, 14 & 16mm, precis som Swedol är det ingen för just 15 mm.

Enligt GiantValley ovan var det just det som var problemet med dom jag köpte på Swedol (som jag för övrigt kommer returnera på måndag).
 
Redigerat:
H
199 ska det vara, Jula.
Ja det var hårda rör inköpte på Rinkaby
 
Hur ser ett "fint" bockat rör ut för dig, och var du tvungen att värma det hårda röret för att få till det då?

Har du några bra tips utöver att bocka lite i etapper och flytta verktyget lite efterhand?

Är det ofrånkomligt med lite tillplattade rör i böjningen, eller går det att undvika helt?


Jag har även övervägt om det skulle vara lättare att montera verktyget i arbetsbänk?
 
om radien är för liten så viks röret, och om schablonen (halvmåneformade mothållet)
glappar på röret så blir det platt.

Satsa på det dyrare julaverktyget tycker jag det verkar ha större radie.

Det kan underlätta att smörja lite på röret vid bockning.
 
Varför inte hårdlöda istället med Fosco (kopparslaglod med 3-5% silver i) du har väl en propanbrännare.
Fördelen är att man får en snävare vinkel och slipper hålla på med dåliga verktyg, du får många vinklar för samma pris som en dålig rörbock 1st 15mm kostar 2,90-3,30 på rinkaby lodet 15 kr m och så svårt är det inte att löda, går betydligt fortare också.
 
Gick ändå kanonbra med det dyrare verktyget från jula, som giantvalley sa så har det större radie och är överhuvudtaget mycket rejälare.

Nu hade jag ju köpt alla kopplingar och var helt inne på klämringskopplingar eftersom jag blandar järn och koppar och därför behöver blanda in lite super blue klämringar.

Men lödning låter inte som en dum idé annars, men lär nog i så fall lära mig hur man gör det ordentligt...

Trodde faktiskt det var avancerat och krävde specialverktyg....
 
Ja, många tror det men ett bra munstycke till gasolbrännaren och tålamod så går det tom att hårdlöda 35 rör men fosfor-kopparslaglod "jag har gjort det". En del säger att det är omöjligt utan acetylen/syrgas men jag vet att det funkar med gasol. En annan fördel med detta lodet är att man behöver varken fluss eller rengöra nåt utan bara trycka ihop och löda. Mjuklödningen däremot med tenn 3 % silver är noga att göra rent o flussa, dessutom mer känsligt för slag och rörelser i rören,kan spricka i lödningen.
 
Är det inte besvärligt att komma åt när det är en befintlig installation som skall förändras?

Jag har ju t.ex alla stammarna dragna och på dessa skall det alltså kapas, skarvas och flyttas om t-kopplingar mm.
 
Då skulle man kunna ansluta med klk(klämringskoppling) och sedan bygga ut de delar man behöver med löddelar, så gjorde jag. Koppel eller rördelar som är längre än 2 m kan va bra och skarva ev med klk. Tips: tänk på att samtidigt sätta dit kranar om du ändå tar isär systemet, som jag och andra skrivit tidigare "man kan aldrig ha för många kranar"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.