Hej, vad för lod kan jag använda med min gassvets till nämnda material? Har en mig/mag men icke rätt gas eller rörtråd för det. Typ engångsprojekt så tycker gassvetsen borde gå. Har tre typer av lod.

*Kopparlod

*Lod, okänt men bronsfärgat

*Lod, okänt men ser ut som järn, inte rostfritt men mer åt det hållet än järn då det typ ej korridorat.

Går någon av dessa?

Om inte, vad köper jag då för lod på Jula, Biltema etc butiker som har öppet en söndag?

(Ser att Jula har för pinnsvetsning. Kan nog låna en sådan eventuellt imån men använder helst min gassvets å alltid bra å ha lite lod för det. Lär väl dyka upp fler projekt när man har utrustning för dem...)
Tackar!
 
Du skulle nog med fördel kunna använda silverlod, även mässingslod för svetslödning funkar. Se bara till att ha fint preparerade och rena fogar med rätt flussmedel, efter första chansen brukar det kunna dj...as ordentligt, åtminstone för mig.
 
Silverlod låter DYRT, mässingloden fungerar alltså även på syrafast, är det vad du skriver? Hm, tänkte mig mera svetsning än lödning. Kanske bara vid lödning man kan använda olika material, hårdlödning, å samma vid svetsning, är det vad du skriver och då även behöver flussmedel?

Satt 8 dagar på en utbildning med gassvetsning och blev okej på det. Fick prova på silverlod för att se kapilärkraften. Använde då även flussmedel men inte vid vanlig gassvetsning med lod för järn eller koppar.

Tackar!
 
Med rätt svetstråd kan du även gassvetsa som du är van vid, men man värmer så länge och brett med gas så kvaliten på materialet kan nog bli lite lidande. Men det beror ju helt på vad du ska ha det till, mässing är inte så dyrt och funkar bra vid mindre jobb.
 
Skall bygga ett rökrör med två 90graders böjar å sedan svetsa ihop en hatt på det, rökrörs hatt är min plan. Frågan är om sotaren godkänner det då... Får nog lämna bort svetsningen alt välja järnrör ist.

Hm, tack för inputen.

Iofs, tror ni han godkänner mässing? Blir inte allt för varmt i dessa rökrör har jag läst å mässing smälter väl uppåt 1000g celcius!?

Trevlig kväll!
 
Till ett rökrör kan du väl använda vanligt stålrör istället. Du ska inte heller köra ut så hög rökgastemp att mässing inte skulle funka, det mister hållfasthet vid hög temp men då ska du upp i 500-600℃.

Skaffa du tråd avsedd för TIG och det material du har i rören så kan du fixa det med din gassvets om du testar och övar lite. Tänk på att använda låga inställd åt det kolande hållet dvs mer acetylen än vid normal svetsning. Det blir gärna lite oxidhinna i smältan också som man får försöka hålla efter med tråden, men inga problem om du testar på lite spill först.

Till sist se till att som vanligt putsa skarven fint efteråt annars är det inte speciellt "rostfritt" så länge.
Ett rörkrör ställer ju inte så höga krav i övrigt så det kommer säkert lyckas bra.
 
Ett rökrör ska tåla en sotbrand så hård och silverlod går bort.

Varför inte skaffa rörböjar och rör i svart material, första "skroten" finns på Gimonäs.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.