Hej!

Gör en total renovering av bottenvåningen. Snickare ska byta fönster, få några golv och väggar raka och regla upp några nya innerväggar. Resten gör jag själv.

Nu är fönsterna uppe och jag blir nervös. DEt är inga sekunda fönster jag köpt utan betalat full pris.
1. Hur mycket märken och skavanker ska man räkna med? Jag är nolltolerant med går det. Man vet ju hur noga man är själv, så någon för 450kr/h borde väl vara bättre...
Jag själv tycker att alla märken på bilderna är katastrof.
2. Be dom byta om det är mycket fel eller dra av på pris?
3. Hur går man tillväga när man pratar med snickaren?

Ett litet axplock av alla märken.
Tilläggas ska göra att det på många ställen där de spikat dit fönsterblecket är hammarmärken. Färgen är kvar, änsålånge men det är insjunket i träet.
Tycker även de har varit slarviga med att mäta på längden på läkten och varit klantiga när de kapade av läkten.

03302010313406f0e.jpge130201031711d805.jpgdb302010317448337.jpgde30201031822413b.jpg9b3020103185220a0.jpg343020103192059bc.jpgdc30201031948bf71.jpg
show.aspx
 
B
noll tolerans, det ska ej vara några synliga skader.
ser ut att var riktiga klantskallar
 
Så det är bara till att be dom beställa nya kassetter eller karmar där det behövs och ha koll på när dom är här så jag inte behöver betala dubbla arbeten?
 
B
du har ju j beställt skadade fönster eller ett dåligt jobb
 
H
Kontrollerade fönstren innan de var uppsatta, hittade då ett par fel och när de kom på plats såg man det ännu tydligare.
Små prickar och på ett fönster såg det "blästrat" ut. Något märke såg ut som översta lagret hade flagnat på fönstret.
Det var en del småskador på fönstren, leverantören bytte kasetterna, hörde någon muttra att det är ingen reklamation om man inte ser märkena på 3 meters avstånd. (Fast det låtsades jag inte höra). Inte blir det roligare av det när solen lyser på fönstren.
Fönsterbågarna hade också småskador men de skickade en firma för att fixa till det. Elitfönster. Så jag är nöjd.
 
Färdigmålade fönster är oerhört känsliga och det är svårt som hantverkare att inte få något märke på ett och annat fönster. Även om man är försiktig och noggrann.
Man brukar bättra på målningen vid skada.
På den översta bilden så täcks skadan av fodret.
Falu rödfärg går att tvätta bort.
 
rödfärgen ser jag inte som ett bekymmer. Men sen bara för att det inte syns behöver de väl inte vara ok? Färgen gör ju mer nytta än bara för ögats skull
 
B
snickar urban. en lite bit täcks av foder. i den lilla falsen ska plåt in. alltså hamnar skadan ovanför plåten.
själv har jag aldrig satt upp ett skadat fönster.
 
byggare henke skrev:
snickar urban. en lite bit täcks av foder. i den lilla falsen ska plåt in. alltså hamnar skadan ovanför plåten.
Visst, du har alldeles rätt jag såg fel! Jag ber gadeberg om ursäkt.
själv har jag aldrig satt upp ett skadat fönster.
Nej skadade fönster sätter man inte upp.
 
men det bästa är att att skriva ner allt på en lapp, berätta hur man känner och inte vill ha dessa märken vare sig i fönster eller på fasaden och hoppas de löser detta på ett bra sätt?
 
Snickar-Urban skrev:
Nej skadade fönster sätter man inte upp.
Hur gör man som snickare då om man skadar ett fönster?
 
gadeberg skrev:
men det bästa är att att skriva ner allt på en lapp, berätta hur man känner och inte vill ha dessa märken vare sig i fönster eller på fasaden och hoppas de löser detta på ett bra sätt?
Ja det är viktigt att du är tydlig med hur du vill ha det. I ditt fall kan det vara så, tyvärr, att du uppfattas alltför petig. Ex.: På bilden tagen från insidan,
där ett vädringsbeslag hänger ner, finns det några millimeterstora märken strax under täckpluggen. Det kan vara så att snickarna inte ens har sett märkena.
Jag tycker att snickarna självklart skall laga skadorna och snygga till märkena.
 
gadeberg skrev:
Hur gör man som snickare då om man skadar ett fönster?
Något litet märke snyggar man till.
Skulle jag ha gjort en skada på fönstret så skulle jag ha lagat skadan utan kostnad för kunden och kompenserat något ekonomiskt om det finns någon ytterligare olägenhet för kunden.
Men vi snickare är olika.
Vad det gäller skador och märken på dina fönster, tror jag att en besiktningsman bara hade krävt spackel och färg invändigt och färg utvändigt.
 
H
ta kort på fönsterskadorna/glaset och skicka till tillverkaren och dit du köpt fönstren och reklamera.
 
HEM2121 har helt rätt i att du skall reklamera fönstren till den du köpt dem av om de vid leverans har skador. Jag uppfattade ditt första inlägg som om skadorna uppkommit vid montering.
Om du själv har köpt fönstren så skall du kolla efter eventuella skador vid leverans. Om det inte är möjligt måste du komma överens med de som monterar att de kollar efter skador. Annars kan det ha uppfattats som om du godkänt leveransen.
Om snickarna har köpt fönstren så skall de kolla efter skador och komma överens med dig om vad som skall göras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.