Är det möjligen någon som vet hur lång livslängd täljstensugnar/kaminer har jämfört med kakelugnar?

Står i valet och kvalet att renovera befintlig kakelugn och då en täljstensugn är ca dubbelt så dyr som att renovera kakelugnen vore det intressant att veta om det är värt att ev plocka ner och kasta ut kakelugnen och sätta in en täljstensugn, eller ska jag satsa på att renovera kakelugnen?

Kan tillägga att det är en rektangulär kakelugn CA 120x50cm
 
Renovera du kakelugnen den har större värmelagrings kapacitet än en täljstenskamin
Har själv kakel ugn fantastiskt bra.

Mvh Pär H
 
Ja, det är huset jag är uppvuxen i, så jag känner ju till kapaciteten. Till saken hör ju även att det är kakelugnen i sovrummet det handlar om, så det kan ju vara så att en täljstensugn kan se lite malplacerad ut också..:)
 
Kakelugn! Har en. Eldar man på morgonen är den ljummen på kvällen. Mycket bättre än kaminer.
 
  • Gilla
Gurrakrog
  • Laddar…
Kamilenski, jag har två stycken och den ena funkar utmärkt. Jag eldar två brasor om dygnet i den och det räcker oftast. Och som jag skrev tidigare, det är huset jag är uppvuxen i så erfarenhet av dom har jag..;)
 
En täljstens kamin, eller ugn (om man skall jämn föra med en kakelugn) har större värme lagringskapacitet än en kakelugn, men det är inte någon speciellt stor skillnad.
Tycker man att kakelugnen är fin, så kör man på en sådan, och tycker man att täljstenskamin är fin, så kör man på en såndan.
Själv har jag en tulikivi sonka C (2,4 ton sten), som jag är jätte nöjd med och behöver bara elda en gång per dygn.
 
För mig är en täljstensugn något annat än en täljstenskamin. Täljstensugnen är väl funktionsmässigt jämförbar med kakelugnen medan täljstenskaminen inte är det. Hur det är med hållbarheten vet jag inte. De ser ju dock ganska olika ut. Det lär förändra rummet en del att byta kakelugnen mot en täljstensugn.

Erik
 
Storleksmässigt verkar täljstensugnen något mindre i formatet än kakelugnen, tycker personligen att det skulle vara snyggt med täljstensugn i sovrummet, men kostnaden är ungefär dubbel jämfört med att renovera kakelugnen och i dagens samhälle och konjunktur är pengen otroligt viktig..
 
dusthall skrev:
En täljstens kamin, eller ugn (om man skall jämn föra med en kakelugn) har större värme lagringskapacitet än en kakelugn, men det är inte någon speciellt stor skillnad.
Tycker man att kakelugnen är fin, så kör man på en sådan, och tycker man att täljstenskamin är fin, så kör man på en såndan.
Själv har jag en tulikivi sonka C (2,4 ton sten), som jag är jätte nöjd med och behöver bara elda en gång per dygn.

Vet du hur mycket en kakelugn kan väga, på ett ungefär?? Rummet den står i ligger på övervåningen så vid ett ev byte får den nya värmekällan inte väga för mycket:S
 
De vanligaste kakelugnarna väger mellan 500 och 1500 kg.
 
dusthall skrev:
De vanligaste kakelugnarna väger mellan 500 och 1500 kg.

Tack!
Hmm.. Då lutar det nog åt renovering.. En inte alltför stor täljstensugn väger ju inte sällan 1500-1600kg..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.