Funderar på om man skulle kunna använda sig av en trådlös stektermometer så att man kan ha koll regelbundet utan att behöva klättra upp på tak varje gång?

Har en pelletskamin till en halv/halvstens pipa som nyligen är glidgjuten och har läst lite om att det ej bör understiga 55grader 1meter ned ifrån skorstenstopp pga kondensproblem.


Har någon något annat tips så tar jag tacksamt till det :)


ps ville ha insatsrör men pipan svänger lite så att det fick inte plats så har jag nämnt det.
 
Ja det ska väl funka,.. funderar själv på att köpa en sån
 
Jag har min trådlösa mottagare här framför mig,så jag ser när min pelletsbrännare går igång.Har kännaren i rökröret.
Vore det inte bättre att ha din inne vid ditt rökrör,så du ser att du inte kör ut för hög värme i skorstenen.När du ser att du kör t.ex 200 grader i rökgas,så kan du sen gå upp och kolla med mätaren i toppen.Då vet du vad du skall ligga på med inställningen på kaminen,Batterierna håller väl kortare tid i kylan och då måste du upp och byta dem.Har du en gång mätt där uppe och det är bra,så behöver du inte kolla så ofta.
Det räcker med att borra ca 4mm hål i röret ut från kaminen för att spetsen skall gå in.Du kan ju täcka hålet med en skruv,om du inte vill ha mätaren där hela tiden.
Jag har en trådlös från Jula och den går upp till 300 grader.
 
Japp, precis det va det jag gjorde. Jag eldar med vedpanna och hade i början ingen rökgastermometer så bara klättra upp på taket och ta med sig stektermometern ståltråd 1 m oc mäta. Efter ca 3 min visade den max tror den visar max 70.Nu har jag köpt rökgastermometer på classe funkar kanon, det är bra att ha för att se när det är dags att sota. Jag har en väldigt kort skorsten 3,5m
 
Tackar för svaren hittills..


Nu eldar jag ju med pellets så att för hög rökgastemp behöver jag nog inte oroa mig för utan mer åt andra hållet, just vid skorstenstopp.

Prövade med att skicka ned en bastutermometer fast satt i en ståltråd igår men den visade 16 grader endast och verkar lite väl lågt, rökgastempen mättes till 159 grader vid eldning på maxfart med den inställningen som finns nu vad gäller startdos mm..

Röken är ju vitgrå som sakta sakta sipprar ut genom skorstenshuven.

Man kanske ska exprementera lite med pelletsmängden, men den går ju bra nu fast nu är det ju nägra plussgrader ute visserligen men den kanske går 15-20min sedan avstängd 1-1,5h osv.

Har 20-21 grader nu inne och totalförbrukningen har minskat från ca 40Kwh/dygn till 17..

Uppskattad pelletsförbrukning kanske ligger uppskattningsvis på 5-7kg max.

Det finns ju ett hål för mätning av diverse redan i sotlocket..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.