Hej allihopa! Lite undringar från en inläggsoskuld här på forumet. :)

Har köpt ett gammalt hus som jag tänkt göra iordning och flytta in i när det börjar bli färdigt(så färdigt nu ett gammalt hus kan bli...) ;)
Huset saknar sedan tidigare badrum, och då jag inte längre ska ha någon värmepanna så får gamla pannrummet äran att inhysa toalett och andra badrumsprylar.
Just nu är golvet gjutet direkt på marken ca 50cm lägre än resterande golv i huset , och har haft en liten trappa ner dit. (borttagen nu, men det är väl inte så relevant)

Vill ha golvet i samma plan som resten av huset, så frågan är om jag ska regla upp ett golv, eller om man ska fylla upp och sen gjuta en platta att börja bygga på. Ska som sagt inte ha någon panna, utan uppvärmnigen kommer där att bli med el. (resten av huset blir en luft/luftvärmepump, braskamin och lite assistans av el)

Reglar jag upp känns det lite lättare ifall man någon gång skulle vilja ändra var utlopp från tvättställ, dusch och wc hamnar, men är väl å andra sidan lite rörligare och ställer högre krav på att det görs rejält så inte kakel och klinker(och fuktspärr) spricker senare.

Just nu är det alltså ett fyrkantigt tomt rum, med 3tums reglar i väggarna, som vilar på en gjuten cementram. Kommer att tilläggsisolera med 5cm på ytterväggarna(två av väggarna som ligger i vinkel)

Så hur börjar, fortsätter och avslutar jag lättast och bäst det hela?
Alla förslag, idéer och tankar mottages tacksamt! d^_^b
 
Jag skulle inte regla utan gjuta med EPS och sen flytspackla, då får Du både isolering och skydd mot fukt från plattan.
Sannolikheten för att Du ska ändra på avloppet i ett renoverat badrum i ett gammalt hus är väl knappt mätbar? ;)
Ska Du ha klinker på golvet måste underlaget i princip vara stumt oavsett om Du reglar upp det så det blir ingen större skillnad OM Du skulle få för dej att riva upp golvet igen.

Frågan är om Du inte skulle bila bort den gamla platta och bygga nytt från botten med makadam och isolering innan Du gjuter upp golvet?
Då kan Du ju dra avloppet som Du vill innan.
 
Tackar för synpunkterna. Frågan är väl om/vad man ska fylla upp med något först isf? Går ju åt över 5 kubik om jag ska gjuta upp till samma golvhöjd som i övriga huset.
Och den gamla plattan är inte i vägen. Avloppet kommer att dras ut ifrån rummet över denna ändå. (den är ju som sagt betydligt lägre än resten)

Nackdelen med att gjuta alltihop är väl att jag inte har bestämt mig helt 100 för var jag vill ha allt än heller. Reglar jag så kan man ju göra ganska mycket färdigt, och sen bara justera fall och dra ut avlopp där de skall vara när jag kommit lite lägre så man ser lättare hur det kommer att bli.
Men som sagt så frågar jag för att jag inte vet hur allt sånt här funkar, så är tacksam för alla förslag och åsikter. :)
 
Jan-Å skrev:
Jag skulle inte regla utan gjuta med EPS och sen flytspackla, då får Du både isolering och skydd mot fukt från plattan.
Sannolikheten för att Du ska ändra på avloppet i ett renoverat badrum i ett gammalt hus är väl knappt mätbar? ;)
Ska Du ha klinker på golvet måste underlaget i princip vara stumt oavsett om Du reglar upp det så det blir ingen större skillnad OM Du skulle få för dej att riva upp golvet igen.

Frågan är om Du inte skulle bila bort den gamla platta och bygga nytt från botten med makadam och isolering innan Du gjuter upp golvet?
Då kan Du ju dra avloppet som Du vill innan.
Verkar vara vettigt tänkt.
Vadan dessa stora "D"-n på alla "Du"???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.