Jag har fått offert på diverse jobb på huset. Offerten är från en snickare, men han har också kontakt med andra hanterverkare som ska göra andra saker. Han är samordnande. Offertsumman är på c:a en halv mille.

Vad jag är lite undrande över är att han enligt offerten vill ha 50% av offersumman betalad INNAN de börjar jobba. Efter ungefär en 1/3-del av jobbet vill han resten av pengarna.

Alla jag frågar avråder mig från att anta offerten. Vad tycker ni? Hur brukar man göra?
 
250 papp innan de börjat jobba?! Och slutbetalning när 2/3 återstår?! ALDRIG i livet att jag skulle riskera nåt sånt! Det var nog faktiskt bland det dummaste jag hört på länge.
 
Tyresö
Ett företag - oavsett bransch - som tar betalt innan levererad vara är ett OSERIÖST FÖRETAG !

Det är okej att du mellanbetalar innan jobbet är slutfört, men du ska aldrig betala mer än det som är levererat - gäller både arbetstid och material!

Snickaren som skickat offerten ska du bara tacka för visat intresse, och leta efter någon annan snickare.
Alla offerter som det står något om förskottsbetalning - kastar du i soptunnan - pga det är så oseriösa företag gör.
Som företagare har man en skyldighet att leverera sin vara, innan man får ta betalt - och det gäller alla företag - oavsett bransch!
Jag driver ett betongpumpsföretag som levererar,pumpar och gjuter betong + formsättning och armering och det finns inte i min världsbild att ta betalt innan levererad vara.
Följ mitt råd och du slipper 99 % av problem med hantverkare.

Utsäkta mitt tonläge, men jag blir så förb----d på alla dessa oseriösa hantverkare som förstör för alla oss andra.
 
Man betalar inget innan! Jag har haft eget i 10 år och skulle alldrig ens komma med det förslaget.
 
Håller med tidigare inlägg! Fullständigt vansinne, särskilt när det gäller så mycket pengar. Glöm det direkt och fortsätta leta efter andra hantverkare. Det är OK att lägga upp en betalningsplan om arbetet tar lång tid, men huvudregeln är oavsett att inga pengar för material eller jobb som inte är utfört.
 
Byt hantverkare!
Material som är monterat kan vara ok att betala omgående men annars ska man vara försiktig.
250000kr i förskott är ju helt galet! Vad hindrar honomm att dra till Thailand för dina pengar?
 
Tack för snabba och entydiga svar. Alla har nu givit mig rådet att inte betala något i förskott.
Jag har en kompis som är hantverkare och han sade också att "det är oseriöst". Nu blir man ju fundersam om man ens ska diskutera betalningsvillkoren utan bara säga nej till offerten och sedan söka efter andra.
 
byt hantverkare!
Han är inte seriös.
 
Tyresö
sveaman skrev:
Tack för snabba och entydiga svar. Alla har nu givit mig rådet att inte betala något i förskott.
Jag har en kompis som är hantverkare och han sade också att "det är oseriöst". Nu blir man ju fundersam om man ens ska diskutera betalningsvillkoren utan bara säga nej till offerten och sedan söka efter andra.
Snickaren har redan visat att han/hon är oseriös!
Gör åtminstone mej nöjd, genom att göra klart att du inte släpper in så uppenbart oseriösa hantverkare i ditt hem!!!

Be snickaren dra åt he#%& !! Det finns så många seriösa företagare som inte driver företag, med mål att bli rik, utan för att dom har yrkesstolthet.
 
Förskottet är ju illa nog men att sedan dessutom kräva fullständig slutbetalning när 2/3 av jobbet återstår? Är verklligen helt rubbat!
 
Katastrof och jag råder dig utan tvekan att inte överhuvudtaget diskutera vidare med denna s.k hantverkare.

Är han inte kreditvärdig nog att kunna skaffa fram saker till ditt projekt utan att få förskott så bevisar bara det hur seriös han är...

Skulle aldrig falla mig in att ens komma med det förslaget till en kund.
 
Tyresö skrev:
Snickaren har redan visat att han/hon är oseriös!
Gör åtminstone mej nöjd, genom att göra klart att du inte släpper in så uppenbart oseriösa hantverkare i ditt hem!!!

Be snickaren dra åt he#%& !! Det finns så många seriösa företagare som inte driver företag, med mål att bli rik, utan för att dom har yrkesstolthet.
Jag tackar för dina tydliga råd. Jag talade nu med min hustru om det här och vi kommer nu att släppa det där snubben.

Att det ska vara så svårt. Jag höll inte på att pruta eller ens diskutera kostnader eller nåt sånt, jag ville ha jobbet gjort och det snabbt så jag bara svalde och sade "okej, vi kör" och så vill han inte köra ärligt ändå. Vad besviken jag blir. Fast det är nog tur ändå, för kör han inte sjyst med betalningsvillkoren kanske han inte kört sjyst med de övriga delarna av offerten. Det är den enda jag tagit in så jag har heller inget att jämföra med.
 
Och skulle han komma dragande med att "de är praxis att man gör så" eller liknande skitsnack så lyssna inte på ett ord han säger! Som sagt bland det dummaste jag hört.
 
Hemmakatten
Vi har byggt lösvirkeshus med delade entreprenader till en kostnad av flera miljoner. Vi har ALDRIG betalat något i förskott. Snickaren skickade faktura varannan vecka på redan arbetad tid (byggdagbok medföljde fakturan). material betalade vi också i efterskott efter leverans och snickaren skickade med fakturakopia på materialet han köpt in.

Instämmer i övrigas råd; skippa denna snickare!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.