Vad tror ni är snygagst i det lilla badrummet, klarglas, frostat eller grått glas?
 
T
starmanin skrev:
Sån ska jag köpa, verkar ju väldigt praktiskt. Inte snyggt med en fast list i golvet.
Nja, jag menade iofs vanliga duschdörrar och där följer det med släplister som man egentligen inte behöver sätta på!
 
starmanin skrev:
Sån ska jag köpa, verkar ju väldigt praktiskt. Inte snyggt med en fast list i golvet.
Bör jag leta reda på fler företag än 3 ? har tagit alla auktoriserade företag (bbv och gvk heter det va?) inom kommunne och grannkommunen. Ska jag utvidka sökningen så får jag leta eter företag 5 mil bort.

Vet av erfarenhet att (när vi skulle lägga om taket) att företagen så långt bort inte verkar vara så intresserade av jobb så pass långt bort och i andra kommuner.
Kolla absolut först i din omgivning då de flesta har någon som känner någon som kan rekommendera en duktig hantverkare...
Det är absolut inga garantier att de är duktiga bara för att de är med i BKR m.m !!

Sen bör du hålla dig till 3st och se för guds skull till så att du inte bokar dem att komma samtidigt för en gång jag skulle titta på ett jobb så kom tre andra också till adressen och jag blev ärligt talat så irriterad så jag lämnade adressen vänligt men bestämt.
Jag vet ganska många som råkat ut för just detta fenomen.

Ska jag titta på ett jobb vill jag kunna prata med kunden i lugn och ro, komma med tips och ideér och framförallt prata fritt om vad som ska och bör göras.
Jag vill inte "slåss" om jobbet och diskutera med en kund när tre andra är deltagande. q(;^;)p



tank77 skrev:
Nja, jag menade iofs vanliga duschdörrar och där följer det med släplister som man egentligen inte behöver sätta på!
Tycker du INR har konstiga duschdörrar då... :rolleyes:;)
 
Nej jag skulle aldrig boka in hantverkarna samtidigt =) Svårt att få en bild av dem då. Blir lite rörigt med 4 pers i ett badrum på 3,7 kvadrat också ;)

Men en hantverkare har varit här nu. Han ville dock bara köra på löpande och inte fast pris. Har aldrig gjort det förut och det känns lite läskigt men vi får se vad de andra säger. Hna kom med många bra idéer för hur man skulle kunna planera badrummet och hur man skulle lösa golvbrunnar m.m. Verkade kunnig.

Så efter det mtöet lutar det åt duschväggar som är öppnignsbara 180 grader och mosaik vid dsuchen och stötre plattor i resten av golvet och så någon form av "vägg" i duschhörnan så att blandarn kan sättas "rakt" mot hörnet i duschet...svårt att förklara...oich så mosaik upp på den lilla väggbiten och så något annat kakel resten av rummet...har fortfarande ingen aning om vilket kakel alls =)

Vi skulle dock bli utan toalett och dusch i tre veckor så man får väl ta en lyxsemester på något vandrarhem eller något...
 
T
Fast toaletten kan sätta in under renoveringen, bara att lyfta in efter arbetstid.
 
Jasså? Så förstod inte jag det.
Men det kanske påverkar att vi inte bara ska "kakla om" badrummet utan vi ska även byta golv och väggskivor så det blir i princip att bygga ett nytt rum.
 
Jo men man kan alltid ha toalettstolen lös och lyfta den på plats när man jobbat färdigt för dagen...
Sen får man spola med hjälp av en hink vatten typ...
Funkar klockrent så man inte står utan toalett i alla fall...

Bor man i flerbostadshus finns det oftast tillgång till toalett och i många fall även dusch i något källarutrymme.... så kolla upp detta om det är så att ni bor på det viset...
 
Angående toaletten, det beror ju på om ni skall flytta avloppsrören eller inte. Det är ju inte optimalt att använda den om det inte finns några rör. =)
 
Dalbotös skrev:
Angående toaletten, det beror ju på om ni skall flytta avloppsrören eller inte. Det är ju inte optimalt att använda den om det inte finns några rör. =)
Naturligtvis, men om man nu ska flytta dem vilket är väldigt sällsynt att man gör, så är det ju gjort på en arbetdag så man ändå kan sätta in toaletten på kvällen... :rolleyes:;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Naturligtvis, men om man nu ska flytta dem vilket är väldigt sällsynt att man gör, så är det ju gjort på en arbetdag så man ändå kan sätta in toaletten på kvällen... :rolleyes:;)
Jupp. Men så som jag tolkade tidigare inlägg så var det en oerfaren person som hade lämnat en offert och som sagt att det inte skulle gå att använda toaletten. Han kanske räknade med längre tid för att flytta rör iom att han inte gjort den innan? Eller så tänkte han kanske inte på att det går att flytta toaletten?
 
Dalbotös skrev:
Jupp. Men så som jag tolkade tidigare inlägg så var det en oerfaren person som hade lämnat en offert och som sagt att det inte skulle gå att använda toaletten. Han kanske räknade med längre tid för att flytta rör iom att han inte gjort den innan? Eller så tänkte han kanske inte på att det går att flytta toaletten?
OK... ja jag tolkade det hela helt annorlunda... sorry ;)

starmanin skrev:
Men en hantverkare har varit här nu. Han ville dock bara köra på löpande och inte fast pris. Har aldrig gjort det förut och det känns lite läskigt men vi får se vad de andra säger. Hna kom med många bra idéer för hur man skulle kunna planera badrummet och hur man skulle lösa golvbrunnar m.m. Verkade kunnig.
Däremot är många hantverkare tyvärr så bekväma så de är tacksamma om kunden kan bo någon annanstans medans det renoveras, så de kommer inte med idén trots att de vet att man kan göra så...
 
Vi bor inte i flerbostadshus utan i liten stuga i skogen så någon annan toalett finns inte förutom skogen då.
Hantverkaren sa att vi blir utan toa och dusch i 3 veckor men sa senare att han ville ha oss med i arbetet. Något som kan bli svårt om man inte ska bo hemmavid.
Vi ska flytta avloppsrören förresten så det tar väl lite tid. Ska höra med nästa offertgubbe vad de säger om toa. Duschen är ju inte lika viktig som toan iaf =) Man har väl hört galenskaparnas låt om att man kan skita i sin tvätt om man mår bra =)

Det bästa vore ju förstås om man kunde bo hemma iaf. Ingen av de två andra företagen har hört av sig ännu men jag väntar...

Fick förresten ett uppskattat pris på 100 000 för badrummet exklusive kakel och badrumsinredningen. Rimligt? 3,7 kvadrat, riva alla väggar och bygga upp nytt och kakla, dra el ov.
 
Antingen hyr ni en bajamaja, det är iallafall toa under tak även om det är kallt, eller så väntar ni till våren när det är drägligt att använda naturen.
 
Tror inte jag vill använda skogen faktiskt.
Det får bli en vistelse i en stuga i uppsala istället.

Men det var ju inte detta tråden skulle handla om egentligen =)

Fick in en till offert idag. 70 för jobbet och 30 för materialet. Fast pris.

Nu känns det som allt börjar klarna...eller vänta..vi har inte valt duschvägg och kakel ännu...

Någon som är bra på inredning som har något bra tips?
 
jag brukar sätta in en wc med kvarn då kan man skita nästan varsomhelst :)
bra för dom med endast en toa
dusch är svårare, men jag har en gammal duschkabin som just nu står i ett pannrum hos en som renoverar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.