Har en ganska brant uppfartsväg till huset som blir väldigt hal och jobbig på vintern
Tror ni det funkar att gräva ner några slingor i backen och koppla på ett par solfångare för att hålla vägen isfri Då marken kyler bra så blir ju temperatuten i systemet väldigt låg och då borde det ju räcka med den klena vintersolen för att i alla fall hålla + grader i backen på dagtid eller?
 
Om marken inte är skuggad så fångar den redan solen. Eftersom märken ändå är isig så räcker det inte. Om du har en solfångaryta som avsevärt överstiger vägsnuttens yta kanske det fungerar under vissa omständigheter. Det går åt mycket energi för att smälta snö.

Erik
 
En kompis har inglasad altan med en liten vattenmantlad kamin .
Han har lagt slingor från den under stenplattorna på "gången"

Hela vintern håller han isfritt med kaminen .
 
Det bör vara 200 W / kvm.
 
Tyresö
Jag har pumpat betong (präglingsgjutning) till många uppfarter (mest Danderyd och Liiidingö) där det har gjutits in värmeslingor. Det fungerar alldeles utmärkt - inte ett snökorn på hela uppfarten!
Sen kommer vi till varför det nästan uteslutande är uppfarter i Danderyd och på Liiidingö.......du får bara en gissning.

Eftersom man måste ha värmen på hela vintern (stänger du av värmen fryser smältvattnet = isgata) så kan du säkert förstå att skivan i elskåpet snurrar snabbare än skivan på en vinkelkap - även om man bara sätter termostaten på +5 grader.

Den vräkigaste och mest utrustade snöslunga med polerade kromfälgar och motivlack är betald redan i januari första vintern, så du förstår hur stor elförbrukningen blir med elslingor.

Många av dom husen är dessutom uppsäkrade till mellan 125 och 160 A huvudsäkring (normal industriförbrukning !), för att kunna täcka hela sitt elbehov.
 
Nu var det ju aldrig tal om att ha elslingor utan jag tänkte köra någon form av billig ev hemmabyggd solfångare för att driva slingorna. Var mest nyfiken på om någon provat något liknande eller om ni trodde det skulle fungera
 
Det finns mycket som talar emot. Angivelsen 200W per kvm till exempel. Det är tre gånger så mycket som krävs för att värma ett halvdåligt isolerat hus under en köldknäpp. Mig veterligen går det inte att värma ett hus med solvärme året runt i Sverige. Det du vill göra är att åstadkomma en mycket högre effekt än så under den kallaste årstiden. Vi har för få soltimmar på vintern för att det skall fungera. Framåt våren fungerar det bättre vilket framför allt märks genom att snön smälter i solen utan värmeslingor. Jag tror att det är dömt att misslyckas. I synnerhet som du skriver att det skall vara billigt.

Erik
 
Vad vi tror: NEJ.
 
Det beror väl på hur lång väg det är som skall tinas och var i landet det ligger.
Golvvärmeslang kostar ju inte hela världen och du behöver ju ingen växlare samma glykol i hela slingan som upp till taket.

Prova och redovisa hur det går

Hälsningar
Dr.Frost
 
imported_dr skrev:
Det beror väl på hur lång väg det är som skall tinas och var i landet det ligger.
Golvvärmeslang kostar ju inte hela världen och du behöver ju ingen växlare samma glykol i hela slingan som upp till taket.

Prova och redovisa hur det går

Hälsningar
Dr.Frost

Ponera att det skulle fungera, vilket enkel matematik talar emot, (om vi antar att det inte bara är en kvadratmeter som skall tinas): Hur smart är det då att låta detta system smälta snö och is under dagen, för att det sedan skall frysa till is på natten? Upptiningen på dagen sker ju inte på ett ögonblick direkt.

I praktiken innebär detta att TS skulle få sin väg förvandlad till en konstant isbana under vinterhalvåret.

Det finns en mycket bra anledning till att folk använder sand och grus för att råda bot på halka. Hade det fungerat att använda solvärme för att tina vägar hade vi haft solvärmare överallt, inte bara på privata garageuppfarter.
 
Redigerat:
Det finns ett mycket enkelt sätt att prova. Vänta tills det är snö. Lägg en svart sopsäck på snön och lägg stenar längs kanten så att den inte blåser bort. Var lite aktiv med en borste om det snöar över den. Om snön smälter under säcken så fungerar det. Om det inte smälter så måste du ha större solfångaryta. Alltså solfångaryta större än vägens yta. Många vägar är redan svarta. Trots detta blir det is på dem som inte smälter i solen. Den som vill får kalla mig skeptisk, men jag tror det är dömt att misslyckas oavsett var i Sverige man försöker.

Erik
 
Bygga ett tak över vägen tror jag är mer energieffektivt. Kostar det mindre än 5000 kr/m2 blir det billigare än 200W/m2. Solvärmen är troligen billigare än elvärmen men inte så mycket att det låter rimligt att värma upp en väg.
 
Glykol håler sig flyttande även i minus grader. Det betyder att den kan även flytta på kyla. Ingen sol, och man kyler ner marken.

Det går att hitta information om hur uppfarten bör byggas för att kunna smälta snön/is. Det kräver isolering samt dränerande skick. Med andra ord em del av jobb.

Själv ska vi lägga bara 2 slingor precis där hjulen ska vara (spår). Bara för att kunna köra in i garaget. Annars kan det bli problem med att komma upp.
1.5m höjd på 9m!
2 slingor a 2000Watt.

Men det är klart att det vare roligare med värme under hela uppfarten.
 
Tyresö
Jag är övertygad att det kommer fungera!
Bygg en solfångare som är stor som 1000 fotbollsplaner, som du ansluter till värmeslingorna - då tror jag att din uppfart blir upptinad och isfri.
 
Varför inte ha en liten kärnreaktor i garaget istället? Då kan man ju värma upp hela tomten även de dagar solen inte lyser. Som en bieffekt kan man ju värma upp huset också?

Man kanske skulle gå ihop med grannarna och investera i billig rysk uran, bygga en mini-reaktor och sedan luta sig tillbaka och le medan elpriserna stiger?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.