Nu när vinterkylan kom för någon vecka sedan var ett av elementen (vattenburen värme) iskallt. Det spelande ingen roll hur mycket vi vred på temperaturvredet, inget hände. Så jag monterade loss termostatet och lossade "piggen" som sitter i elementets ventil (eller vad det nu är). Sekunden efter susade det i rören och elementet blev snabbt varmare.

Tyvärr blev glädjen kortvarig, för elementet har nu hamnat i skenande läge, dvs glödgande hett oberoende av hur vi vrider på termostatet.

Är det så enkelt så att jag ska köpa ett nytt termostat och montera dit?

Är det standard på dem, så att jag kan köpa vilket som helst och det fungerar bra?
 
Lossade piggen? Fick den i handen?
Annars vad är det för märke på termostaten o ventilen?
Bild?
 
Det låter som att termostaten inte fyller sin funktion längre och bör således bytas ut.

Men jag blir ändå lite fundersam: Är det bara detta element som är varmt? Hur varma är de övriga elementen? Det låter onekligen som att du kan ställa ner din central/värmepanna lite grand. Det är inte meningen att det ska bli så varmt bara för att termostaten går sönder. Termostaten bör (enligt min åsikt) bara fungera som en strypning om temperaturen bli högre än normalt.

D.v.s. Om du har alla termostater öppa på max bör rumstemperaturen HÖGST bli ett par grader över normalt. I ditt fall låter det nästan som att du skulle kunna ta en bastu i vardagsrummet om alla termostater gick sönder samtidigt? Inte optimalt...

Skall du byta termostat brukar det vara gängstorleken som skiljer sig. Mät därför upp storleken eller ta med dig termostaten till butiken.
 
Fick du nålen i handen är det nog ventilen som är/blev trasig...;)
 
Piggen lossnade och jag tryckte tillbaka den. Innebär det att det är ventilen ska ska bytas? (Hur det nu går till.) Hmm, jag tar och byter plats på två termostat här hemma och ser vad som händer. Jag återkommer med besked.


PS. Jag kanske överdrev lite... Men elementet är typ 2,5 meter långt, dubbelt. Med full effekt som nu, blir det upenbart flera grader varmare i rummet. (Dock under 30.) Jag ska kolla på inställningarna av fjärrvärmeprylen senare.
 
Med termostat lånat från hallelementet fungerar det bra i vardagsrummet. Så jag tar helt sonika och köper ett nytt termostat i morgon.
 
Inte fel att köpa ny i vilket fall!(en gammal term,reagerar långsammare;)

Jag tycker du borde byta ventil (om du fick den i handen)...Kom det inget vatten?...Som sagt det kan börja droppa läka närhelst,,inte kul..
 
Det kom några droppar vatten de sekunder piggen var borta.

Hur byter man ventil? Måste man tömma hela systemet för det arbetet?
 
Piggen lossnar rätt ofta om man inte är väldigt försiktig, det finns ingen anledning att byta ventil av den anledningen om det funkar bra nu.
 
OK. Jag byter termostat och inget mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.