Hej

Är det någon som känner till Nordiska Trähus och deras konstruktion på väggar?. Min fråga är om det är bärande karmar vid deras fönster. Om man tittar på deras fönster så ser det ut som sidostyckena på karmen går från golv till tak.

Taksam för alla funderingar kring detta.

M
 
Hej,

Står inför samma problematik då jag ska byta mina fönster i det närmaste, har du fått någon information?
 
Vad jag minns när jag bytte fönster i ett nordiskt trähus så var de bärande samt att det var fräst en fris i karmen där råsponten i väggen var infälld. Vi bytte hela fönsterna men det var ju ganska mycket jobb med det.
Vi visste inte då att de var bärande så vi fick ju köra på ändå.
 
håller på att byta fönster nu, har bytt alla uppe. är det någon som vet hur många som är bärande på nedervåningen?
 
sickan69 skrev:
håller på att byta fönster nu, har bytt alla uppe. är det någon som vet hur många som är bärande på nedervåningen?
Alla !

Om du tittar noga kan du se att sidostyckena på fönsterkarmen fortsätter både ner till golv och upp till tak.
Samt som jag har skrivit tidigare så är råsponten i väggen infälld i karmen och sedan spikad där.
River du bort karmen så blir insidan av väggen lös.
 
Såg att de finns fortfarande...ägs av Myresjöhus.
Ring o kolla med deras konstruktörer .
0383-96000
 
Bumpar den här tråden då jag börjar planera för fönsterbyte i ett hus från samma tillverkare och givetvis med samma problemställning:confused:. Får man fråga hur ni gjorde vid fönsterbytet verktygsgurun?

Speciellt nyfiken på hur ni gjorde vid två- eller treluftfönster. Kan man kapa mittposten och sätta in två eller tre smalare fönster?

Rev ni ut de gamla karmarna helt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.