Hej!
Jag har en fråga om vinterförvaring av möbler. Jag har ärvt en gammal soffa och den är klädd i plysch. Jag har ingen plats för den inomhus utan funderar på att ställa den på balkongen (som har tak) över vintern. Hur gör jag för att den ska må så bra som möjligt?
Att det är kallt ute tror jag inte blir ett problem i sig - trots allt har man ju möbler i sommarstugor vinter efter vinter utan värme.

Jag gissar att den enda risken egentligen är att soffans tyg eller stoppning kan mögla om man lindar in den alltför hårt i en pressening, men jag kanske har fel? Jag tänkte ställa upp den på bräder så att inte markfukten från betongen ska gå upp i benen på den.

Tack för tips!

Petter
 
Tyresö
Fukten är det minsta problemet för din soffa!

Det riktigt stora problemet är att möss och råttor - speciellt vintertid - gärna vill bygga ett varmt och hemtrevligt bo i stoppningen.
Det har ingen betydelse om balkongen är på 2:a våningen, mössen klättrar på fasaden.
Våra dynor till utemöblerna vinterförvarade vi på krypvinden, och det var en mus som hade agerat husockupant i en av dynorna, så det var bara att kasta.
 
Tyresö skrev:
Fukten är det minsta problemet för din soffa!

Det riktigt stora problemet är att möss och råttor - speciellt vintertid - gärna vill bygga ett varmt och hemtrevligt bo i stoppningen.
Det har ingen betydelse om balkongen är på 2:a våningen, mössen klättrar på fasaden.
Våra dynor till utemöblerna vinterförvarade vi på krypvinden, och det var en mus som hade agerat husockupant i en av dynorna, så det var bara att kasta.
Hej!

Vi har fem katter och bor på femte våningen - tror du verkligen att mössen hittar hit? Själv är jag skeptisk, men tack för kommentaren (hade inte tänkt på det själv).

Vad tros om fukten och så?
 
Tyresö
Möss är fenomenala på att klättra, men om dina katter gör sitt "jobb", så räcker det att du "vädertätar" soffan dvs. ser till så att det inte kan stänka regnvatten på den och - som du skrev - inte ställa träbenen direkt mot betongen.
Är det bara väl ventilerat så att fukt kan avdunsta, så är det inga problem. Det är inte kylan i sej som ställer till det.
 
Stort tack!

Och du som bor på fuktiga Tyresö borde ju veta...! :)

/Petter
 
Tyresö
camelot skrev:
Stort tack!

Och du som bor på fuktiga Tyresö borde ju veta...! :)

/Petter

Inte tror jag att Tyresö är fuktigare än någon annan plats.
Fast du kanske har rätt, eftersom det verkar snöa mer i Haninge och Tyresö på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.