Har ett litet elektroniskt experiment på gång, och skulle behöva 12V, kontinuerligt under lång tid (månader).

Tanken var att köpa en 230/12-transformator på typ ELFA (alternativt plocka en från någon gammal elprodukt jag inte använder), koppla in den och sen bygga ihop min apparat och låta den gå på 12V-strömmen jag plockar ut.

Frågan är om detta kan vara farligt, dels ifall transformatorn typ kan bli överhettad om jag kör så länge, och dels om det någonsin är risk för personskada om man arbetar med 12V?
 
Med lite god vilja brukar det mesta bli farligt. En transformator kan lätt överbelastas och bli för varm även om sekundärspänningen är 12V. Gnistor på fel ställen är inte heller bra. Använd en säkring anpassad efter både transformatorn och din apparat. Se till att inte välja en för liten transformator. Känn på den ofta i början så att du vet hur varm den blir. Vad är det du skall bygga? Lycka till.

Erik
 
Som sagt så kontrollera så att trafon klarar av den belastningen du ska ha på den och se till att den har gott om luft runt omkring för att förebygga överhettning, använd dessutom anpassade säkringar på sekundärsidan på både + & -
 
Dålig kontakt kan orsaka brand även vid 12V.
 
Ett bilbatteri kan ge spännande effekter tillsammans emd exempelvis en skiftnyckel (har jag hört...).

De där små transformatorerna har du säkert 10st och de går kontinuerligt. De kommer kanske gå sönder efter några år, men då förhoppningsvis någorlunda felsäkert (dvs ej brinna upp). Oftast dör de bara.
 
Hur mycket ström behöver du på sekundärsidan? Är det mer än några få ampere så behövs lite omsorg för att inte trafo, kablar och komponenter ska blir överhettade, dvs ingen lampsladd!
Sedan beror det på vad 12V'en ska användas till. 12V kan faktiskt vara dödlig om kontaktytan mot kroppen är tillräckligt stor. Lite mer realistiskt så kanske du behöver en skyddstransformator (SELV)?
 
Mycket lite ström; ev. lite elektronik och en eller ett antal "datorfläktar".

Grundidén är att jag ska bygga in kyl och frys med lite täcksidor och grejer. Kyl och frys låter ganska mycket som den gör, så jag tänkte därför först försöka mig på någon ljudisolering, men fick känslan av att det skulle kunna bli för varmt för kompressorn.

Iden är därför att jag dessutom skulle kunna sätta in en rad riktigt tysta datorfläktar (som normalt går på 12V), och få ut varmluften lite snabbare. Och då kom jag på att det hade varit kul om man kunde bygga en egen termostat också.

Sen kanske det finns bättre lösningar på mitt problem, men det är kul att testa, och jag har ändå ständigt massa tokiga elektronikexperiment jag vill ge mig på.

Men om vi delar upp det så här:
Om jag har en vanlig trafo för typ "router", klipper av själva kontakten i slutet, skalar kablarna och kopplar på de på en sån där kopplingsbräda och bygger elektronik på det, är det förenat med några (realistiska) risker?

Om man håller i + och - på sekundärsidan på en sån transformator, kan man skada sig då?

Och om jag bygger ihop en apparat, sköter mig när det kommer till lödningar etc och sätter dit lite säkringar som ligger under trafons "märkström" (?), då borde det vara safe?
 
Bara du säkrar av med lämplig storlek på sekundärsidan så är det inga problem.
Nej, torra händer ger inte tillräckligt lågt motstånd för att 12V ska vara farligt - det är bara i extrema situationer, om man t.ex ligger i badet som det kan bli farligt.
 
Med risk för att verka väldigt tråkig: Är det inte bättre/enklare att byta kyl/frys till nya tysta modeller? :)

Vi höll på att bli galna av vår gamla kyl och frys för att dom levde om.. Våra nya hörs knappt överhuvudtaget.
 
Jag gissade att det skulle komma upp.:) De är helt nya, tyvärr.
Eftersom jag sysslar lite med kylning av datorer etc. kanske jag är lite överdrivet känslig för ljud. Eller så har jag haft otur med köpet.

Hur som helst så vill jag ändå veta det för mina andra påhitt. (Gjorde en svamptork för några månader sen, den drev jag med ett 9V batteri, för jag vågade inte ge mig på att skala en transformator. Kanske ska börja med det helt enkelt.)

Tack för hjälpen!
 
Jag skulle nog vara mer orolig för att kylen eller frysen blir farlig om din kylning är otillräcklig. Överhettade fryskompressorer har angetts som en av de vanligaste brandorsakerna.
 
Lite off-topic men ändå svar på om 12v kan vara farligt.

Jag monterade, utan att tänka mig för, provisoriskt en 12v spot i ett terrarium där det fanns en lövgroda.
Lövgrodan som är en utmärkt klättrare hade en dag klättrat upp till lampan och kommit i kontakt med de oisolerade anslutningstrådarna. Den såg helt oskadad ut men var död när jag fann den.
Så har man lika fuktigt skinn som en groda så ska man nog undvika även så låg spänning som 12 volt.
 
Hempularen: Jag tror inte att den är otillräcklig egentligen, men visst måste väl kompressorn jobba hårdare och i längre intervall i varm luft utan rörelse (annat än att den varma luften stiger lite långsamt), än i sval, cirkulerande luft?

Och sen känns det som att det är lättare att få ut dunstningsångan från vattnet i "kondensbyttan" eller vad den kan heta om det är lite cirkulation, känns fräschare att blåsa ut det så fort som möjligt.

Pappan: Ja, det där blir ju ett problem. Eftersom jag faktiskt är några centimeter lång och har en gummiaktig hud som jag andas genom och som dessutom konstant är täckt med 2 mm blött slem så får jag nog passa mig lite.:D
 
Öronproppar är annars ingen dum idé...

Med sådana kan man ha en 60-tals-kyl och sova gott d^_^b:wow::cool:
 
Firman jag jobbade på på 80- talet levererade blandannat en apparat som var strömförsörjd med en extern UL godkänd kraftmatning. UL är alltså de Amerikanska reglerna, ungefär som S-märkningen vi hade förr i Sverige.

I USA så räcker det att ha en certifierad kraftmatning som levererar låg spänning till en apparat, så länge då inte den levererade strömmen är för hög så behöver man inte certifiera apparaten. Vi uppfyllde regleverket på denna punkt. Liknade regler här. Finessen är då att man kan köpa certifierade kraftaggregat på de olika marknader i världen man vill sälja på, hela utrustningen behöver inte genomgå certifiering.

En av våra apparater fanns monterad i ett telerum på en våning i ett Barnsjukus där borta. Och den började brinna, hela våningen brandskadades och hela sjukhuset fick utrymmas. Så vitt jag vet så lyckades ingen utreda varför den började brinna (men fullt möjligt att utrednigen mörkades). Prylen ifråga hade tillverkats i tiotusentals exemplar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.