Hej!

Intresserad av att måla mitt massiva ekbord.
Jag har tänkt att slipa ner det lite, sen ska jag måla det högblank vit.

Någon som har något tips på vilken färg jag ska använda mig av?


Tänkt att först köra någon grundmålning, och sen två/tre lager högblank färg. hur låter det?
eller ska man måla det med en halvblank vit, och sen lägga på någon lack, finns/funkar?

Vad göra för att få ett så tåligt bord som möjligt. lagar även mat på bordet, så det ska helst inte vara några giftiga ämnen :p

tack på förhand!
 
Är bordet oljat sedan tidigare? I så fall är det viktigt att du slipar och tvättar det minutiöst.

Här följer ett förslag på hur du kan göra för att få ett utomordentligt resultat.

Grundmåla med Beckers Panelgrund. Låt torka så länge det står på burken, gärna över natten så att man säkerställer att färgen blir helt genomtorr. Detta för att motverka att genomblödning följer med till nästa strykning. Ek har en tendens till att missfärga kulören, speciellt när man vitmålar.

Färdigstryk med Beckers Elegant Lackfärg V. Måla två till tre gånger och slipa av med ett väldigt fint putspapper (K400) mellan strykningarna. Då får du en väldigt slät och fin yta.

Bruka helst inte bordet förrän efter ca två veckor för att färgen ska uppnå full slitstyrka.
 
Jens_H skrev:
Är bordet oljat sedan tidigare? I så fall är det viktigt att du slipar och tvättar det minutiöst.

Här följer ett förslag på hur du kan göra för att få ett utomordentligt resultat.

Grundmåla med Beckers Panelgrund. Låt torka så länge det står på burken, gärna över natten så att man säkerställer att färgen blir helt genomtorr. Detta för att motverka att genomblödning följer med till nästa strykning. Ek har en tendens till att missfärga kulören, speciellt när man vitmålar.

Färdigstryk med Beckers Elegant Lackfärg V. Måla två till tre gånger och slipa av med ett väldigt fint putspapper (K400) mellan strykningarna. Då får du en väldigt slät och fin yta.

Bruka helst inte bordet förrän efter ca två veckor för att färgen ska uppnå full slitstyrka.
toppen!

Vilken roller bör man använda, läst någonstans om att man ska använda "fockroller"? är den mest lämpad för uppgiften?
 
Använd en filtrulle. Det blir slätast yta med den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.