Jag uppskattar verkligen el- killen som ger oss många goda tips att fixa medan man har möjlighet och drar nya kablar. Man är grön på så stor renovering och behöver all hjälp och ideer man kan få. Stor stjärna för honom.
Murmästaren är guld värd - jobbar lugn och metodiskt ner till botten för att bygga upp på nytt. Vi litar på honom till 100%. Det är andra gången som han sliter sin rygg i vårt hus. Han är alltid minst en kvart tidigare för att kunna ta sin kaffe och förbereda dagens nästa steg i lugn och ro. Han är lite irriterad på vvs -killar som inte kommer på avtalad tid som han planerar efter. Generations skillnad gör sej påmind och han är inte van med att man inte håller sitt ord! Hoppas att vvs firman också visar till slut sin bättre sida fast det är en annan kille än den vi känt sen förr.
Nöjd hittills !
gaia
 
Jag hade ett duktigt gäng hemma förra veckan. De installerade en braskamin och allt runt omkring. Snyggt och korrekt. Städade efter sig också. De var klara samma dag.
 
Ett gäng polacker som satte gips och spacklade så det stod härliga till (via en legitim Svensk Byggmästare) när renoveringskoman slog till på allvar.

Plåtslagaren som dyker upp oannonserat och falsar plåt en hel vecka i snålblåsten.

Elektrikern som visserligen grymtar över mitt hempul men ändå gör det som jag inte vill riskera livet för.

Har verkligen inget egentligt problem med hantverkare. OK, dom kanske inte kommer på utsatt tid, eller ens hör av sig på två månader - men när man lär känna människorna bakom är det annorlunda.

Vi är alla människor och vi gör så gott vi kan.
 
H
Har varit på Hornbach (Göteborg) idag, har varit där många gånger i och för sig :)
På VVS avdelningen speciellt, vilket positivt bemötande och som de engagerar sig i mina små problem. Stor eloge till dem!
 
mycke_nu skrev:
Ett gäng polacker som satte gips och spacklade så det stod härliga till (via en legitim Svensk Byggmästare) när renoveringskoman slog till på allvar.

Plåtslagaren som dyker upp oannonserat och falsar plåt en hel vecka i snålblåsten.

Elektrikern som visserligen grymtar över mitt hempul men ändå gör det som jag inte vill riskera livet för.

Har verkligen inget egentligt problem med hantverkare. OK, dom kanske inte kommer på utsatt tid, eller ens hör av sig på två månader - men när man lär känna människorna bakom är det annorlunda.

Vi är alla människor och vi gör så gott vi kan.

Fint skrivet sista stycket, jag tycker just det är viktigt att komma ihåg, även om det är dåligt att inte höra av sig, där har hantverkare ett större ansvar än privatpersoner anser jag.
 
Jag har många bra hantverkare jag kan tipsa om! Vi håller precis på och renoverar vår villa för 700 000kr. När arbetet är helt klart så lägger jag upp min lista och erfarenheter här! :) räkna med ca 2-4 veckor till...
 
Sotaren vi har är riktigt bra .
Snabb och effektiv med sotningen och tar gärna en fika med
diskussioner efteråt utan att det debiteras extra .

Nu senast diskuterade vi rökgastemperatur och dragbegränsare .
Han berättade vad andra har för grejor och hur de fungerat där .

Det blev en Tigex 25 efter hans rekommendation och den har
fungerat klockrent .
 
rundvikarn skrev:
Sotaren vi har är riktigt bra .
Snabb och effektiv med sotningen och tar gärna en fika med
diskussioner efteråt utan att det debiteras extra .

Nu senast diskuterade vi rökgastemperatur och dragbegränsare .
Han berättade vad andra har för grejor och hur de fungerat där .

Det blev en Tigex 25 efter hans rekommendation och den har
fungerat klockrent .
Inte för att vara säker på min sak, men det kan ju vara så att han är anställd och då spelar det ju inte honom så stor roll hur länge han sitter hos er och fikar... :rolleyes:
 
Okej, den här tråden blir man glad av att läsa, så mer då. Målaren som målade vårt hus på landet skrapade där de behövdes, grundade där det behövdes, var trevlig i telefon, kom när han sa och gav tips om vad jag skulle byta (panel plus hängränna) efter han varit och tvättat. Tog allt på fastpris, och det var lågt, och han skall få måla huset i stan också (när vi väl bestämt vilken j-a kulör vi skall ha...).

Så vitt jag kan bedöma var jobbet helt tillfyllest. Betalade fakturan med glädje.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Inte för att vara säker på min sak, men det kan ju vara så att han är anställd och då spelar det ju inte honom så stor roll hur länge han sitter hos er och fikar... :rolleyes:
Otroligt icke konstruktiv inställning, sotaren verkar oberoende av ställning ha nått en viss grad av fackmässig och mänsklig mognad. Detta har ju då dessutom gett den bieffekten att en medmänniska fått ett gott och säkert väl underbyggt råd som denne är nöjd med. Om detta skulle till en liten del kunna vara en ledstjärna för de hantverkare som krampaktigt försöker försvara modeller som är mycket ologiska eller rent stötande skulle mycket vara vunnet. Då skulle nog många vara beredda att ställa upp på de olika stafflingarna i debitering mm som så ofta tas upp i trådarna här.
 
Ajj sjutton! Tröga jag fattade inte att man ej fick nämna namnet på hantverkaren. :)
Men hur som helst Vi anlitade en firma i SUNDSVALL att göra vårt badrum & dom var så bra att några år senare anlitade vi dom igen.
Otroligt bra företag som debiterade dom faktiska kostnaderna som dom gett offert på & höll tiden & faktiskt hörde av sig fortlöpande om något hände.
I slutändan så blev badrumsrenoveringen 10.000:- billigare än dom sagt. :-D
 
Vi har nyss köpt vårt första hus. Det är byggt 1966 och behöver renoveras här och var. Interiört klarar vi en hel del själva, men när det kommer till dom två stora - och viktigaste - renoveringarna: tak och dränering, anlitade vi hantverkare.

Huset har oinredd kallvind och hel källare med ca 2.3-2.5 m från mark till underkant sula.

Jag tog in minst 5 offerter på respektive jobb för att ”känna på” respektive firma/person och dessutom jämföra priser såklart.
Några gillade man inte alls, några var för dyra och några var för billiga (= kändes oseriösa).
Vi anlitade till slut en mindre byggfirma från Kungsbacka för taket och en välkänd dräneringsfirma från Göteborg för dräneringen.

Taket
Vi använde Hantverkarformuläret som kontraktsunderlag.
Killarna gjorde ett toppenjobb. Höll tidplanen och begärde inte mer betalt än offerten.
Jag fick även låna deras byggställning några dagar efter att taket var färdigt, för att själv kunna slutstryka vindskivorna.
Det enda strulet som uppstod var att takpannorna inte räckte helt. Leveransproblem.
Dom kom ca 1 vecka efter utsatt tid.
Besiktningsmannen som kollade taket sa att det var ett av dom bättre jobben han sett under sina 30 år som inspektör. Kändes ju väldigt kul att höra - både för killarna och för oss. Han anmärkte dock på att det saknades takfotsplåt. Jag påpekade detta och fick till svar att det inte ingick i offerten.
-Men betalar du materialet så står vi för arbetet, som kompensation för att pannorna inte kom i tid.
Helt OK för mig.
Dom var dessutom oerhört lätta att ha att göra med, vänliga och trevliga. Kom alltid i tid och jobbade hela dagar. Om något var oklart frågade dom och om jag var osäker hade dom förslag på lösningar och förklarade vad det innebar.
Jag är inte helt bortkommen när det gäller bygge, men det finns givetvis en hel del som jag inte känner till.
d^_^b

Dräneringen
Några månader senare kom grävaren och skulle börja med dräneringen.
Jag bad dom skriva på Hantverkarformuläret för att ha papper på vad som ingår, pris etc. Det vägrade dom.
”-Har aldrig skrivit ett kontrakt i hela mitt liv. Du får lita på att vi vet vad vi gör.”
-Om ni vet vad ni gör så är det väl ingen fara med att skriva ett kontrakt?
Jag kanske bara råkar ut för en omdränering i hela mitt liv och vill givetvis ha papper på jobbet. Jag är lekman och har ingen koll på utförandet i detalj.
Vi kom inte överens, så dom packade ihop och åkte.
Det är mycket möjligt att dom är hur bra som helst, men jag kan inte säga något mer än ovanstående då detta är enda erfarenheten jag har.
Att vägra skriva kontrakt känns grymt oseriöst, tycker jag. Framförallt när det gäller ett arbete, som när det är klart, döljs av två meter jord.
q(;^;)p

I brist på grävare ringde jag samma firma som gjorde taket och frågade om dom var intresserade.
Dom kom ganska snart och räknade på jobbet och lämnade en helt rimlig offert.
Så givetvis anlitade vi dom igen, eftersom vi var så nöjda med deras tidigare jobb och bemötande etc.

Vi använde återigen Hantverkarformuläret som kontraktsunderlag.
Dräneringen blev något dyrare än offerten, men helt inom rimlighetens gräns. Och vi var givetvis överens om att dom skulle få betalt ifall det dök upp oväntade situationer under arbetets gång. Vilket det gjorde; okända betongfundament, berg och lite rasmassor.
Vi bad även om lite extra tjänster utöver offerten och för mig som företagare är det självklart att man betalar för beordrad tid som överskrider offererat underlag.
Allt positivt som vi upplevt vid takläggningen upplevde vi igen vid dräneringsarbetet.
Toppenkillar!
Jag fick dessutom prova att köra grävmaskinen. Jävligt kul och jävligt svårt (körde ca 10 min). :)


Nu är det bara några månader sedan dräneringen blev klar och vi får vänta tills efter vintern för en utvärdering, men hittills har vi inget att anmärka på.
Främsta anledningen till omdräneringen var att det vid kraftiga regn trängde upp vatten genom bottenplattan på ett ställe. Den delen har hittills varit snustorr trots sommarens och höstens många, kraftiga regn.

Min fru och jag kan varmt rekommendera (här fick jag gå in och redigera eftersom man tydligen inte får nämna firmorna vid namn. det var ju synd). d^_^b
 
Redigerat:
GK100 skrev:
Otroligt icke konstruktiv inställning, sotaren verkar oberoende av ställning ha nått en viss grad av fackmässig och mänsklig mognad. Detta har ju då dessutom gett den bieffekten att en medmänniska fått ett gott och säkert väl underbyggt råd som denne är nöjd med. Om detta skulle till en liten del kunna vara en ledstjärna för de hantverkare som krampaktigt försöker försvara modeller som är mycket ologiska eller rent stötande skulle mycket vara vunnet. Då skulle nog många vara beredda att ställa upp på de olika stafflingarna i debitering mm som så ofta tas upp i trådarna här.
Jag förstår ju inte riktigt vad du vill få fram, men om jag skulle varit sotare och egenföretagare så hade jag inte överlevt länge om jag skulle sitta och vara social och fika hos 4-5 kunder om dagen på icke debiterbar tid... :x

Med detta inte sagt att man inte är trevlig och ställer upp för kunder med goda råd.
 
Jag ska be att få lämna ett lite delat omdöme om min senaste elektriker (i norrort Sthlm, den som vill ha uppgift om vilken firma det är kan PM:a mig).

I korthet var han mycket trevlig, kom när han lovat, gjorde ett snyggt slutresultat och städade efter sig. Hyfsat bra på att hålla kontakt via SMS, telefon och e-post. Negativt är att han tog onödigt mycket tid på sig genom att inte tänka efter före! Visst blev det bra till slut, men han hade sparat mycket tid om han bara hade tänkt efter i vilken ordning han borde ta arbetsmomenten (att börja koppla kabel till spottarna INNAN man monterat pottorna är ingen hit...). Rekommenderar därför att man tar fast pris från honom!
 
Redigerat:
Detta var verkligen en kul tråd att se! Positiva erfarenheter.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.