Jag kommer att bygga ut 40kvm och taket kommer få 14 ° lutning.
Vad skulle ni valt för takbeklädnad?

Nuvarande hus har tegel och man kan väl inte lägga tegel med 14° om jag förstått det rätt?
Funderar på betong pannor men blir det bra då det befintliga huset har tegel?

Tacksam för lite råd och idéer
 
Redigerat:
falsad plåt
 
Ja det vore bra men det är ju dubbelt så dyrt som vanligt fantom panna.
 
14 grader är väl för lite för pannor? spelar ingen roll om det är tegel eller betong i det fallet. Är falsad plåt för dyrt så lägg vanlig plåt då, köp hela längder så har du kompenserat för den största risken med plåt och liten lutning nämligen att vatten tränger upp under plåten. Det är mindre risk i dom längsgående skarvarna har jag fått lära mej, jag gör så på mitt hus, garage och förråd.
 
Betongpanna kan du lägga ner till 14grader. Har du kollat in Metrotile/Metrobond? kan läggas ner till 10 grader. Finns väl oxå falsade lertegel pannor som fungerar ner till 14 grader om ja inte minns helt fel.
 
Kan du inte lägga samma som på övriga huset så bryt av ordentligt t.ex med falsad plåt. Om det blir för dyrt så lägg ett fuskfalsat t.ex Plannja Modern, Ruukki Classic eller från falsat.se.
 
Micke_vb skrev:
Kan du inte lägga samma som på övriga huset så bryt av ordentligt t.ex med falsad plåt. Om det blir för dyrt så lägg ett fuskfalsat t.ex Plannja Modern, Ruukki Classic eller från falsat.se.
Ja du har nog rätt. Fick ca pris på 400-500kr Kvm riktigt bandat tak.
 
Uppdatering.
Det blev så här.
Är jäkligt nöjd :)
 
  • DSC_0007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0009.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser riktigt fint ut !! Grattis
 
Funkar det att lägga papptak och sen ha tex tegel över för att det ska se bra ut?
 
Det går att lägga lertegel ner till 14 grader också. 14 grader = 1:4 = minimilutning för tegel oavsett sort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.