Hej,

Det är så att jag ska klä alla väggar i mitt hus med gips och skall införskaffa "hole in one" men behöver även hålsågar.

Finns det bra hålsågar som inte är proffsverktyg och samtidigt passar med hålsökaren, tex på jula, cheapy, biltema etc?

Har hört att 75 och 85 mm är man behöver eller?

Tacksam för svar
/Ola
 
En bra dosfräs T-70 kostar ju inte mer än knappt 200:- Ingen ide att köpa billigare.
 
Om du har Jula i närheten kan du åka dit för de har nedsatt pris just nu. 145 kr.
http://www.jula.se/dosfrasar-125186

Det är förövrigt denna du ska ha för gips då vanliga (dyra) Bi-metall hålsågar kommer att bli slöa efter ett tag.
 
Förresten, klicka på "flera varianter av denna vara finns." Så ser du att det finns även T-70.
Du ska ha T-70 till apparatdosor medan T-80 har du till kopplingsdosor och takdosor.
 
Hej,

Tackar för råden så det blir en 75 och en 85 på jula:D 300 var ju inte så farligt.

Ola
 
Det bästa med de fräsarna som länkas till på Jula är att man kan köpa nya skär till dem när de gamla tar slut :)
 
Det är ganska lätt att fila dem också. T.ex. om någon har fått fär sig att använda dem i MDF. Då blr de slöa på en gång. Fråga inte hur jag vet det..
 
mattiasp skrev:
Det är ganska lätt att fila dem också. T.ex. om någon har fått fär sig att använda dem i MDF. Då blr de slöa på en gång. Fråga inte hur jag vet det..
Jag känner också till ett flertal metoder som man inte ska använda. Metoderna verkade rätt listiga när man såg dem första gången och bortsåg från någon väsentlig detalj.
Det kallas för erfarenhet.
 
mattiasp skrev:
Det är ganska lätt att fila dem också. T.ex. om någon har fått fär sig att använda dem i MDF. Då blr de slöa på en gång. Fråga inte hur jag vet det..
Tyckte mig försöka det hos svärfar när jag kört upp en massa nockventilation med dosfräs (underlagspapp + 22mm råspont) och det gick på röven. Kan iofs varit så att filen jag fått tag på var kass. Det är de flesta av hans verktyg, makalöst att han lyckats bygga ett helt hus med de grejorna :)
 
Hej,

Erfarenhet kan vara ett dyrt sätt att lära sig men nu finns det forum som gör det lite billigare för oss noviser.

Tänk för femton år sedan fanns ju inga forum, vad gjorde folk med sin fritid, de kunde ju inte haft ett liv, tvungen att umgås med käringen;)

Tackar för svaren.

/Ola
 
Tja du, man kanske faktiskt var i snickeriet och byggde något :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.