Hej!

Har nu renoverat större delen av vårt vardagsrum. Antikt vitt o fint (pärlspint) :) Det återstår lister och foder nu!

Jag är osäker hur jag skall gå till väga med innefoder vid våra fönster, eller är det de man kallar för smyglist?

Jag har insjunkna fönster och man vill ju att det ska se bra ut utan glipor, hur bör man göra? Ska man kontakta en snickare för att få foder + hemmasnickrad fönsterbräda eller gör dom det på de större byggvaruhusen om man kommer dit med mått o ritning på utförande?
Kan tänka mig att det kanske inte är det enklaste att skära såga ut själv hemma! Hade vart gott att få detta fixat så snart som möjligt. Annars är det lätt att det blir stående.
 
Insjunkna fönster???

Har du byggt på väggen så den är tjockare?
Då finns det klackfoder som som kan överbrygga 13 mm differens mellan vägg och fönsterkarm.

Protte
 
Jag har tilläggisolerat inne så det är det är lite insjunket för att släppa in mer ljus.
 
Här kommer en bild hur jag menar! Detta är dock från vårt sovrum, men vi kommer få göra exakt samma sak där !
 
  • IMG_6588.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då måste du ha en påsalning på fönstret, helt enkelt en bräda som fästs på fönsterkarmen och räcker ut i höjd med väggen. Fönstret kan redan ha en påsalning så endera skarvar du eller så sätter du en helt ny.

Det finns färdigmålad vit MDF skiva till påsalning och till det finns clips man slår i karmen.

Protte
 
En bra brädgård har fina hyvlade träbrädor i 15x 75 eller 95 mm att sala med så slipper man mdf som är skittråkigt.
 
Vad menar du med påsaling? Sätter man inte MDF runt med en spikpistol? Kan man måttbeställa bitar eller sågar man det själv?

Om man tar vanlig hyvlad bräda så finns la risken att den krokar sig osv?

Fönsterbrädan jag vill ha ska sticka ut en bit
 
Jag kommer att få göra precis samma grej och trodde också att mdf och spik/skruv var det som gällde. Vad är det för clips? Aldrig sett, finns det någon bild på dem någonstans?
 
Ska du göra en utstickande fönsterbräda med, med lite rundade kanter??? Köper du en MDF skiva hem och sågar eller hur har du tänkt göra? Vad för verktyg kör du med i så fall?
 
Jag håller nog med "gafsan" här, MDF blir tråkigt, eftersom salningen ligger direkt i ljuset från fönstret så blir den döda ytan väldigt uppenbar.

Jag bytte foder nyligen hos mina föräldrar där det tidigare var MDF, och för att förhindra att virket slår sig med tiden så klöv och vändlimmade jag virket innan hyvling. Det kan man nog strunta i om fönstersmygen inte är så djup, här krävdes det drygt 180mm salning.

Resultatet blev iaf mycket bra, det blir ett helt annat liv i ytorna, ett fönster där jag ännu inte hunnit byta foder sticker verkligen ut, och inte på ett positivt sätt...

/fth
 
Dalbotös skrev:
Jag kommer att få göra precis samma grej och trodde också att mdf och spik/skruv var det som gällde. Vad är det för clips? Aldrig sett, finns det någon bild på dem någonstans?

Clipset är en plåtbit man slår i karmen sedan trycker man dit MDF skivan (det är spår i kanten) och det är hullingar som håller fast skivan.

Men jag håller med, MDF är inte roligt, slätt som en nylackad bil.
(skulle vilja se den som penselstryker en bil för att få liv i bilen)

Protte
 
Annat alternativ till MDF eller en planhyvlad bräda är limträskiva finns ju från 200mm bredd till 600mm.

Glöm bara inte att kvistlacka först om du ska täckmåla smygarna.

Sedan till själva fönsterbrädan så bygger du ut så mycket du vill att den ska vara, har du en handöverfräs så kan du ju profilera den yttre kanten till pärla om så önskas för egen design ;)

Var dock noga med att alla smygar livar med varandra sedan i hörnen samt hellre några mm extra än tvärtom, det underlättar mycket sedan när fodren ska på.

Vill man så kan du dra i några skruvar runt om själva väggkarmen som du väger in med ett vattpass då får du lite extra stöd för smygarna, räcker säkert med fönsterbrädan.
 
prototypen skrev:
Men jag håller med, MDF är inte roligt, slätt som en nylackad bil.
(skulle vilja se den som penselstryker en bil för att få liv i bilen)
Fast det var just det jag gjorde :) - nej, inte med bilen utan med fönstersmygarna. Jag gjorde dem av vanlig omålad MDF som jag sedan penselmålade med snickerifärg, så blev ytan inte så död. Fabriksmålad MDF skulle jag däremot inte vilja ha i ett gammalt hus.

Fönsterbrädorna ville jag inte ha som MDF utan köpte limträskiva och fräste en hålkäl på kanten för att snygga till det litet.
 
Coffsson skrev:
Ska du göra en utstickande fönsterbräda med, med lite rundade kanter??? Köper du en MDF skiva hem och sågar eller hur har du tänkt göra? Vad för verktyg kör du med i så fall?
Nix nix, jag har tilläggsisolerat från utsidan och flyttat ut de nya fönsterna samt funderar på att slänga på en 45:a till på insidan så jag har redan de djupaste fönstersmygarna i länet, tror det räcker för en och annan blomkruka eller vad man nu kan tänkas vilja ha där.. :)

Men jag förstår verkligen inte clipsets fördelar, dels så sitter det ju bara på ena sidan samt att det måste ju bli en glipa mellan bräda och karm då? Sen så har inte mina karmar några uttag för detta heller.
Nepp, det får nog bli lite mdf, penselmåla är givet. Stället där jag köper byggmaterial har inget färdigmålat alls.
Kan återkomma om något år när jag hunnit dit i renoveringen. ;)
 
Nej det blir ingen glipa, clipset fungerar som en not (med spår i karm och påsalning) man slår in kanten (det är gjort spetsar) i karmen och det är hullingar som låser påsalningen, köpt på XL för 10 år sedan. Sitter just nu och tittar på förnstret, det är heltätt.

Protte
 
  • Gilla
edvinf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.