Hej

Har precis köpt hus med 3*500liter ackumulatortankar. En av tankarna har två uttag för elpatron. Finns det någon elpatron jag kan fjärrstyra via dator, eller skicka sms till, eller i alla fall styra med timer?

Om jag ska vara borta tre dagar vill jag kunna köra den på kanske 20grader de två första dagarna och sen höja till 60grader eller liknande precis innan jag kommer hem så det är varmt och skönt i huset.

Går det att få till en sådan lösning?
 
Fjärrstyrd elpatron har jag aldrig hört talas om men det vore ju guld om det fannsd^_^b
 
Jag skulle säga helt vanliga elpatroner och sen ett styrsystem.

en variant som borde funka i teorin i alla fall:
En kontaktor för att hantera effekten och sen borde man kunna styra kontaktorn med nexa/waveman eller liknande,
De kan man ju styra med en dator och tellstick
 
Hantera effekten genom att ha elpatronen på full effekt och sen slå av/på spänningen till patronen med nexa? Eller hur tänkte du effekten skulle styras?
 
Det var den snabba tanken ja.
Kan ju bli lite klurigt att få till en bra tempkurva iofs iom att behovet kommer att förändras beroende på utetemp osv. Kompleterar man med en tempsensor via en-trådsssystem eller så så borde det ju fixa till sig :)

En annan variant är att köra en svagare patron med vanlig termostat för mintempen och sen en kraftigare styrd patron när du vill ha upp tempen
 
Har läst mycket om 1-wire senaste dagarna. Blivit riktigt sugen :) Börjar med en vanlig elpatron, så får vi se vart det leder sen. Elpatronsvalet får väl bestämmas av vad den lokala rörkrökaren säljer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.