Hej!

Jag har drabbats av partiell minnesförlust och kan inte komma på vad min favoritlampa heter eller vem som tillverkar den. Vänder mig till er på forumet för hjälp.
Det är en ganska dyr designlampa i kristall med ett diskret krokupphäng.

Lampan är slipad kristall, ser ut som en uppochnervänd kristallskål ungefär. Jag tror den är dansk, men har inte kunnat hitta den på Le Klint eller Louis Poulsen.

Krokupphäng och form liknar denna: By Rydéns Spring fast i kristall som sagt!

Någon som känner igen?
 
Hemmakatten
Denna lampa, Acquatinta, är iofs italiensk, men kristall, gjord i muranoglas. Designad av Michele de Lucchi, jättesnygg.
http://www.produzioneprivata.it/en/index.asp

Jeremy Pyles, Niche Modern, gör en hel del snygga lampor i glas.

Annars är min favoritplats när det gäller att hitta allt från möbler, mattor, belysning sidan
architonic.com Snygga saker, men lite dyrt. Bara under belysning har de säkert 20 olika kategorier.

Var just inne på architonic.com och såg att de t.o.m. hade kategori för lampor i glas och i lampor i murano-glas.
 
Redigerat:
Hemmakatten skrev:
Denna lampa, Acquatinta, är iofs italiensk, men kristall, gjord i muranoglas. Designad av Michele de Lucchi, jättesnygg.
Den påminner ganska lite faktiskt :(
Den jag söker har slipat glas, så den är inte så transparent och man ser inte ljuskällan. Dessutom har denna ett mindre diskret upphäng.

Men de var rätt trevlig, kul design!
 
7310070025302 skrev:
Holmegaard One?
[länk]
Åh tack för att ni försöker! Upphänget på den eftersökta lampan är väldigt lik den jag länkade till. Och det kanske var lätt att missa i min text att lampan har slipningar, så jag säger det en gång till; som en upphängd slipad kristallskål ungefär. Känns igen?
 
Låter som att armaturen du letar efter kan tänkas vara Le Klint?
 
Det "kändes" som en Le Klint därav påståendet om att den var dansk. Men efter flera dagars tänkeri har jag nu kommit på det!
Flos Romeo Louis II av Philippe Starck (att det skulle vara så svårt)!!
 
Hejduk..tig skrev:
Flos Romeo Louis II av Philippe Starck (att det skulle vara så svårt)!!
Najs! d^_^b
 
MaWa71 skrev:
Najs! d^_^b
Kul att du gilla den. Liiite dyr (11 laxar), men ååh så fin.
 
Hemmakatten
Snygg! Håller med om att priset var liite högt, men tyvärr är det ju så att när man väl faller för något är det svårt att kompromissa med en annan liknande sak. Vi har själva en lampa från Foscarini som vi föll pladask för. Hade letet länge och väl men inte hittat lampan med stort L. Långt om länge så lånade vi slutligen hem lampan på prov. Och där har den hängt sen dess... :)
 
Den var snygg! Jobbigt det där med dyr inredning som man "normalt" sett inte alls betalar mycket för.. Men blir man förälskad kan det vara värt det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.