Hej, jag bor i en hyresrätt och har precis fått grönt ljus av min hyresvärd att få installera en bänkdiskmaskin (efterlängtat!), men är nu lite fundersam på hur jag gör det.

Jag har el draget till under diskbänken så det är inga problem och jag har (vad jag tror är) sådana tappar att koppla på avloppsvattnet på (visas i en av bilderna). Det jag är lite osäker på är vart jag tar vatten ifrån. Har tänkt koppla på diskmaskinen på röret/slangen som går upp med kallvattnet till blandaren genom att sätta dit en t-koppling, är detta möjligt? Eller är de bara den glade amatörens dumma fix idé? Bifogar lite bilder från under diskbänken. Ni får såklart även komma med förslag på andra lösningar om det jag föreslog inte går.

Tack i förhand för alla svar :)

Övre bilden: Slangarna/rören till blandaren
Under bilden: Avloppet och högst upp i bilden, det jag tror är tappar för avloppsvatten

20101021202.jpg


20101021201.jpg
 
Låter som en bra ide. Gjorde så själv så när vi satte in vår.
 
Göran.W
T rör funkar bra men du måste även sätta en separat avstängnings kran där med till diskmaskinen (försäkrings krav)
Dom flesta hyresvärdar kräver i dag att någon auktoriserad gör installationen och även där spelar försäkrings kraven in.
 
Tyresö
Så här är det, du som bor i en lägenhet där varmvatten ingår i hyran....ska med det personliga ekonomiskt sunda förnuftet givetvis sätta T-röret på varmvattenledningen! Men det gäller bara om varmvattnet ingår i hyran!

Om du, som jag bor i villa och får betala varje gnutta el som passerar varmvattenberedaren, då blir det billigare att sätta T-röret på kallvattenledningen eftersom diskmakinens egna minimala värmepatron tar så mycket mindre el än varmvattenberedaren.

I ditt fall, så behöver du inte bry dej om sånt. Koppla på T-röret på varmvattenledningen (snabbare diskning - mindre väldigt mycket mindre elförbrukning. du blir ändå påsatt - utan vaselin - av din hyresvärd..ang värme och varmvatten. Till saken hör att anledningen till att varmvatten och värme ingår i hyran, är pga din hyresvärd har ingen varmvattenberedare till varje lägenhet, varmvattnet och värmen kostar - gissa hur många tusen kronor elräkningen steg när mina döttrar blev tonåringar - duscha tills badrummet blev en ångbastu - öppna fönstret till badrummet, på vid gavel mitt i 25 minusgrader pga spegeln blev immig av "ångbastun" och värmekostnaderna skenade iväg pga: "man kan ju ba inte ba tänka ba på typ allt ba! Dom "glömde" stänga fönstret - vilket gjorde mej vansinnig pga pengaslöseriet, som din hyresvärd har garderat sej mot - även om du duschar som en tonårstjej - han tittar på elmätaren och fortsätter skratta.

Avloppsslangen.....du skär hål på en av "tapparna" vilken som helst, MEN kolla först att innerdiametern på änden av avloppsslangen är större än ytterdiametern på en utav "tapparna" när du kapat av en bit. Passar avloppsslangen, så klämmer du åt den (när den blir påsatt av tappen) med en slangklämma.

Till din T-koppling till varmvattnet (kom ihåg rörhylsor i varje skarv) så måste det finnas en ballofix = avstängningskran på tillvattnet till diskmaskinen, som enligt ditt och alla andras försäkringsbolag alltid måste vara avstängd om du inte diskar. Avloppsröret måste ha en upprättstående U-böj som fungerar som ett vattenlås, så du inte gör som mej när jag var 20 år och körde rakt rör........diskmaskinen kommer att lukta kloak, blandat med spya om det där upprättstående U:et inte finns på slangen!

Det var 23 år sedan (jag var 19 år då) som jag kopplade in min diskmaskin pga tjejen gjorde slut, och disktraven växte.

Lycka till!
 
Tack så himla mycket för alla hjälpsamma råd och svar! Känns skönt att höra att man inte är helt ute och cyklar :) Och du tyresö, när du pratar om den där U-formade rördelen. Går det bra med vilket U-format rör som helst då eller behöver de vara av någon speciell sort? Annars tack för den fina berättelsen, kan skratta igenkännande åt den :p
 
Man drar upp avloppsslangen helt upp mot diskbänkens undersida och sätter fast den där. Främsta anledningen till varför man ska göra detta är för att det inte ska rinna in avloppsvatten bakvägen in i maskinen om det blir stopp i avloppet nedanför slanganslutningen.
Ang. lukt behöver du inte bekymra dig om det, du har ett vattenlås nedanför pipen där du ska koppla in diskmaskinen så avloppslukten blir den samma som genom diskhoarna.
Och iom att du har en bänkdiskmaskin kan den heller aldrig fyllas med vatten bakvägen. Men har du en golvmaskin och låter slangen hänga ner (allra helst på vattenlås där inte pipen pekar uppåt utan rakt bakåt) luktar det inte direkt vanilj i den efter ett tag :|
 
Tyresö
Widek skrev:
Tack så himla mycket för alla hjälpsamma råd och svar! Känns skönt att höra att man inte är helt ute och cyklar :) Och du tyresö, när du pratar om den där U-formade rördelen. Går det bra med vilket U-format rör som helst då eller behöver de vara av någon speciell sort? Annars tack för den fina berättelsen, kan skratta igenkännande åt den :p
Du formar och fixerar helt enkelt avloppsröret så att det blir som ett U (15 cm brett - 15 cm högt) någonstans på röret, så har du ett vattenlås, som gör att du slipper avloppslukten i diskmaskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.