Jag har en tvåplansvilla med en Cetetherm Basic U21. Mina inställningar är följande:
Cirk.pump läge 2 av 3
Funktionsval: Det som ser ut som ett ur
Värmekurva: 0.8, den som man kan stlla mellan 0.2-2.2
22grader/+2 har jag ställt reglaget som man kan justera mellan -8 och +8
Termostaterna på elementen står på ca:3,5-4

Mitt problem:
Härmomdagarna var det -5 grader och då låg temperaturen inne på 18grader morgontid och runt 19-20 dagtid. Vilket kändes lite kallt och då höjde jag från reglaget till +2/22grader men det räckte tydligen inte.

I dag är det +5grader ute och då har vi en morgontemp. inne på 22-23 grader vilket känn onödigt högt.

Så?
Är kurvan det jag ska sänka eller höja,termostaterna,sänka cirkpumpen till 1 eller något annat. Jag famlar i mörker kan jag erkänna

Känns spontant att kurvan bör regleras iom sänker jag till 20grader/+-0 på reglaget så slår det om till -5 ute så blir det iskallt inne och +5 ute ger en temperaturhöjning inne på 5grader morgontid.

Ska man sänka eller höja kurvan om man ser för stora temperaturväxlingar inne pga utetemperatursväxlingar?

Svårt att svara på kan jag förstå när man inte är på plats men någon kanske har ett tips eller två?
 
Har du termostater på alla raddar? troligtvis inte när du fick övervärme som du säger...Fast det beror ju på vilka termostater man har...siffror är ju en sak! 4 på en danfoss kontra markaryd ger ju inte samma temp..;)
Men håll den högre kurvan och justera ner på termostaterna alt vreden på raddarna så slipper du frysa till och börja med...För du måste ju ha lite att labba med nu när du fick kallt i huset endast med -5 ute..
Höjer du pumpens fart kan du få lite högt ljud i raddarna
 
Redigerat:
spontant låter det som du ska ha mer lutning på kurvan och ställa ner förskjutningen till 0. så testa å ställ värmekurvan på 1,1 så du kan se om värmen följer med utetempen, när du tycker den gör det så kan du fasförkjuta upp eller ner lite med +--ratten tills du hittar lagom temp.
 
Vad är det för skillnad på funtionsvalet "sol" och "ur" ?
Blir det högre förbrukning om man väljer solsymbolen?
 
sodnik skrev:
Vad är det för skillnad på funtionsvalet "sol" och "ur" ?
Sol betyder dagtemperatur hela tiden, ur använder urets inställningar för att växla mellan natt- och dagtemperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.