Funkar inte de här moderna dötrrarna som man fäller in mot väggen när man inte använder duschen?

Och så tänker jag också spontant på de här moderna avlånga avloppen, sätter man ett sådant över nästan hela bredden på lämplig plats (tex precis framför duschen?) bör det inte vara nåt problem med fallet då det ju bara ska luta i en riktning då.
 
cheetah1 skrev:
Du har inget hål i köket du kan sätta tvättmaskinen i? :)
Jo det skulle gå men där sätter maken stopp =)
 
Anna_H skrev:
Funkar inte de här moderna dötrrarna som man fäller in mot väggen när man inte använder duschen?

Och så tänker jag också spontant på de här moderna avlånga avloppen, sätter man ett sådant över nästan hela bredden på lämplig plats (tex precis framför duschen?) bör det inte vara nåt problem med fallet då det ju bara ska luta i en riktning då.
Problemet är ju när man ska använda duschen för då går väl dörrarna utåt för att öppnas? och iom tvättmaskinen så får man inte upp den ena dörren.
Det är därför det är bra med duschkabin för den har ju skjutdörrar.

En ny fundering...säg att man har en vanlig brunn, liten rund historia alltså, hur stor område måste man ha mindre plattor på för att få rätt lutning kring brunn? Säg att brunn är mitt under duschkabin. Jag tänker att det kanske går att ordna så att de mindre plattorna inte syns under kabin.
 
Sätt en fast vägg mot tvättmaskinen och en dörr på andra sidan då? Man måste inte öppna båda dörrarna på vid gavel bara för att de finns, det räcker med den ena.

Personligen skulle jag dock välja bort tvättmaskinen helt och hållet i ett så litet badrum, för jag förmodar att det finns tvättstuga?
 
Vi har en liknande "layout" av vårt 3,5kvm badrum, men vi har vikväggar. På din bild ser toan ut att sitta en bit ifrån duschen, borde inte det avståndet räcka för att komma in? Oftast går dörrarna att öppna både innåt och utåt. Att kunna öppna upp båda dörrarna fullt är ju en lyx! ;)

Dessutom känns vårt 3,5kvm-badrum väldigt mycket större när man fällt in dörrarna. Vi hade duschkabin innan renoveringen med nackdelen att den var svår/mödosam att rengöra och tog stor plats. Den gick inte heller att ställa dikt an mot väggen eftersom rören skulle förbi. Nu går rören genom genomföringar i vikväggarnas profiler.
 
Anna_H skrev:
Sätt en fast vägg mot tvättmaskinen och en dörr på andra sidan då? Man måste inte öppna båda dörrarna på vid gavel bara för att de finns, det räcker med den ena.

Personligen skulle jag dock välja bort tvättmaskinen helt och hållet i ett så litet badrum, för jag förmodar att det finns tvättstuga?

Nej det finns ingen tvättstuga. Huset är på 52 kvm innehållande hall, kök, vardagsrum, sovrum och badrum.

Vi har idag en glasvägg mot tvättmaskin och ett duschdraperi i duschen. Rinner dock in vatten under tvättmaskinen och ut på golvet. Det skulle vara en skjutdörr isf i ditt förslag för en dörr att öppna den skulle ju slå i toaletten.

Det är ett litet badrum och det är trångt helt enkelt.
 
Men du, hur tusan löser man problemet med avloppet från tvättmaskin med vikväggar? För tvättmaskin har väl knappast ett eget avlopp?
 
Jo det är löst såhär: Skratta inte nu =)
brunnen sitter mitt under glasväggen så att vatten från duschen rinner ner i brunnen (och ibland förbi ut mot tvättmaskin på andra sidan) och på andra sidan glasväggen där tvättmaskinen står finns alltså andra halvan av brunnen med en öppning i brunslocket där tvättmaskinsröret med allt vatten går ner. Så är det löst =)

Ska kolla på mått på vikväggar och hur de går att öppna. Håller med om att det kan bli stökigt att få rent kring en duschkabin. Dock är jag rätt skeptisk till att bara kunna öppna ena dörren. Vill ha fungerande saker även om det kanske inte blir lika snyggt eller lika praktiskt.
 
C
Men ska du renovera badrummet drar du väl upp nya vattenrör och avlopp osv?

Man har förövrigt inte en rund golvbrunn som du tänker dig när man har klinkers. Brunnen i sig är förstås fortfarande rund, men man lägger en fyrkantig klinkerram ovanpå, som fästs som en egen klinkerplatta.

tebo_klinkerram.jpg
 
cheetah1 skrev:
Men ska du renovera badrummet drar du väl upp nya vattenrör och avlopp osv?

Man har förövrigt inte en rund golvbrunn som du tänker dig när man har klinkers. Brunnen i sig är förstås fortfarande rund, men man lägger en fyrkantig klinkerram ovanpå, som fästs som en egen klinkerplatta.
Vet ej vad det innebär att dra upp nya vattenrör och avlopp. Hantverkarna får avgöra vad som behöver fixas. Kan ingenting om badrum...

Jag våndas mest över valet av kakel =)

verkar som att jag har ändrat mig nu också...tittar mer på vikväggar istället för duschkabin. Men frågan är ju om det gå in en vikvägg på 90x90 eller om den måste vara 80x80. Lite svårt att prova också. Får försöka mäta och gå i butikerna och testa.

Visst finns det två olika varianter på vikväggar? såna som man kan öppna 180 grader och sådana som bara öppnas utåt?
Jag vill ha en som man kan öppna åt båda hållen och där man kan vika igen dörrarna när man är färdig. Men hur funkar det med tätningslist p åsådana som går att öppna 180 grader? Förstår inte riktigt hur den listen i govlet skulle se ut, men jag får väl kolla i affären.
 
Har skickat iväg offertförfrågan till 3 företag nu. Vi bor på vischan så det finns inte samma utbud av företag som i stan.
 
starmanin skrev:
Men hur funkar det med tätningslist p åsådana som går att öppna 180 grader? Förstår inte riktigt hur den listen i govlet skulle se ut, men jag får väl kolla i affären.
Listen sitter i nederkant på glasdörren så det är inga bekymmer. Köper du "lyftdörrar" så åker de upp några mm från golvet när du vrider på dem och sedan ner på plats igen.
 
T
Dalbotös skrev:
Listen sitter i nederkant på glasdörren så det är inga bekymmer. Köper du "lyftdörrar" så åker de upp några mm från golvet när du vrider på dem och sedan ner på plats igen.

Bättre att köra utan lister, är där bara tillräckligt fall så rinner vattnet inte förbi dörrarna eller så rinner det tillbaka utav sig själv.

Listerna gör ändå inte mycket nytta eftersom vattnet tar sig förbi genom fogarna och dessutom blir listerna snuskigt skitiga.
 
tank77 skrev:
Bättre att köra utan lister, är där bara tillräckligt fall så rinner vattnet inte förbi dörrarna eller så rinner det tillbaka utav sig själv.

Listerna gör ändå inte mycket nytta eftersom vattnet tar sig förbi genom fogarna och dessutom blir listerna snuskigt skitiga.
Kan bara instämma...

De snyggaste duschhörnor jag gjort är just med dörrar utan lister och med bra fall.

Gillar bl.a denna varianten som släpper 15mm från golvet...

http://www.inr.se/sv/produkter/duschar/arc-victoria-horn-dorr-dorr/

10x10 (96x96mm) plattor i duschen och 30x30 (300x300mm) i resten av badrummet.

Dörrarna är placerade exakt i fogen mellan de små och stora plattorna.

Inga lister och inte en droppe vatten utanför vid duschning.
 
Sån ska jag köpa, verkar ju väldigt praktiskt. Inte snyggt med en fast list i golvet.
Bör jag leta reda på fler företag än 3 ? har tagit alla auktoriserade företag (bbv och gvk heter det va?) inom kommunne och grannkommunen. Ska jag utvidka sökningen så får jag leta eter företag 5 mil bort.

Vet av erfarenhet att (när vi skulle lägga om taket) att företagen så långt bort inte verkar vara så intresserade av jobb så pass långt bort och i andra kommuner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.