Är det någon som har erfarenhet av att såga itu en kakelugn av byggsatsmodell Cronspisen eller dylikt? Vad sågar man med? Hur fogar man samman bitarna därefter? Hur får man in kakelugnen i sitt hus?
 
Tror inte det går att såga itu en kakelugn och sedan få den att bli tät och fungera igen.....

Kakelugnar plockas ner bit för bit och monteras sedan i omvänd ordning.
 
Jag har inte sågat itu någon Cronspis.
Spisen är uppbyggd ganska traditionellt. Skillnaden ligger i att inre stenar limmas, kaklet sätts med kakelfix. Jag tror att det inte går att såga itu spisen och få iväg delarna utan att den faller isär någonstans. Jag tror precis som roli att det är svårt att få den tät igen.
Att plocka isär den sten för sten tror jag är omöjligt, kakelfixet är för starkt för att man ska kunna få loss kaklet helt. De inre stenarna kanske är lättare plocka isär, det är inte hela värden om det spricker lite varstans, det går säkert att täta. Men du måste nog köpa nytt kakel.
 
Valbobygge, har själv en kakelugn som är defekt och jag har pratat med en kakelugnsmakare om problemet. Svaret jag fick var att det inte var några problem att plocka ner den och renovera, och i priset på ca 25000 ingick att han bytte allt tegel till nytt vilket vad jag kan förstå innebär att det bara är ytan dvs kaklet som blir kvar från den gamla ugnen..
 
Det kanske ska tilläggas att huset är byggt sen 1800-tal och flyttat till nuvarande adress runt 1920, det är troligt att kakelugnarna är från det senare årtalet. Så det är inga moderna kakelugnar..
 
Jag har satt upp en nerplockad Cronspis Renässans dvs modell utan kakel.
köpte den av en som skulle ha den stjälv men ångra sig, det var bara att rengöra blocken (2st/varv från lera o sot), muras med lerbruk dvs lerpulver o vatten, skivorna på ytan var lite spräckta men de e bara "patina"..:cool:
De har nog sållts som storblock en gång i tiden också.
Jag följde en installtions beskrivning från cronspisen när jag satte upp den, de e flera lager med duk o glasfiber o annat under ytan.:O
Jag tror dock inte den kommer att hålla ihop att flytta i typ 2 delar utan vidare...

men friskt vågat hälften vunnet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.