Jag ska byta ut mitt stora fönster i badrummet mot ett mindre. Det gamla satt monterat jäms med väggen och våtrumstapeten avslutades mot karmen bara. Nu ska det kaklas i badrummet och alltså blir det ett lager våtrumsgips och kakel som bygger ut väggen. Ska man satsa på att sätta fönstret lite längre in och göra en smyg i mdf eller liknande eller ska man ta ut fönstret till kaklet? Då måste man ju sätta nån liten kvartsstav eller så som avslutning antar jag.
 
Milkshaken
Ha du kvar fönstret, och gör en trevlig smyg istället.... Mycket snyggare att ha en smyg invändigt än utvändigt.... Se bara till att det blir fukttätat överallt ...
 
  • Gilla
Sabah Hasan1
  • Laddar…
Blev en kompromiss, jag har satt det så det blir en liten smyg i badrummet mest för att inte få för stor skillnad på utsidan mot dom andra fönstren. Får fixa nånting sen när badrummet ska fixas, smygen är ca 3 cm invändigt.
 
Vet inte om jag skulle montera MDF i badrummet. MDF drar lätt till sig fukt och expanderar. Satsa hellre på något material som är mindre fuktkänsligt.
 
Vanligen gör man smygen av trä, typ 22mm planka som sågas till rätt bredd. Sedan är det en smaksak om man målar den eller kaklar. Det är bara om fönstret sitter så att det ständigt kommer vatten på ytan som det kan bli problem. Men då är det minst lika stora problem med fönsterbågarna också.
 
Tack för imputsen. Det kommer inte komma vatten på fönstret i nån omfattning, det va nämligen anledningen till att jag satte in ett mindre fönster så det kom högre upp. Fixar till nån träsmyg sen när det kaklas.
 
Stefan_hallsberg skrev:
Vet inte om jag skulle montera MDF i badrummet. MDF drar lätt till sig fukt och expanderar. Satsa hellre på något material som är mindre fuktkänsligt.
MDF smygar och lister i badrummet är inget problem. Har satt många sådana.
Många badrumsinredningar är ju av MDF.
 
Därför brukar de bli som de jag haft. Helt värdelösa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.