hej jag har uppfört nytt tillbygge tillbyggt på befintliga gamla huset varav jag får tre ytter väggar som jag har klätt med asfaboard panel osv samt liggande 45 isolering sen har jag jag invändigt börjat isolerat med 95 mm stående skivor ,på golv är tänkt klinkers ,i hörn vid tvätt o tumlare är det tänkt kakel en bit upp på vägg ,nu kommer jag till frågan ska jag sätta plast emot ytterväggen utan på isoleringen ,och varför undrar jag det jo om jag sätter kakel så har jag ett tätskikt fukt spärr sedan kommer gips sen råspont eller nån plywood sen byggplast sen isolering ,då blir det väl dubbla tätskikt ,ingen som jag frågat har kunnat svarat ordentligt vad skall jag göra ,tacksam för svar
 
blir alltså bara tätskikt halva väggen upp? enklast är väl att sätta membran hela väggen upp antar jag.
 
ja men frågan är skall jag ha plast emot yttervägg o isolering
 
du ska ha plast där du inte sätter membran. där du sätter membran ska du såklart inte ha plast. mot yttervägg dvs.
 
Det låter bara som att du ska göra en tvättstuga och inget duschutrymme.

Är det bara en tvättstuga ska du bara fuktspärra golvet samt golv/vägg-vinkeln och 50mm upp på väggarna.
Trots att du ska kakelsätta väggarna behöver du inte fuktspärra bakom detta.

Alltså...

Sätt du dit plasten som vanligt !
 
zsimpey skrev:
du ska ha plast där du inte sätter membran. där du sätter membran ska du såklart inte ha plast. mot yttervägg dvs.

Jag har fortfarande inte förstått varför plasten skall bort om man har en tätskickt på väggen?

Tar du bort plasten så får du svårare att ha ett tätare hus, har du byggt membranet tätt så skall ingen fukt komma in mellan tätskicktet och plasten. Och den lilla fukt du skulle kunna bygga inbillar jag mig att den diffunderar till övriga väggar.



Jag skall börja med badrummet i vinter som ligger mot en ytterväg, så jag funderar på om jag skall ta bort plasten eller inte.

Vad säger byggreglerna? Eller är det som vanligt att det finns flera olika skolor. och alla har rätt:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.