Kommer att ha ett behov av att lägga gipsskivorna liggande på två väggar i ett rum. Väggarna kommer att målas, varför spacklingen borde göras extra jämn och snygg och absolut inte får spricka.

Hur gör man i kortändsskarvarna då gipsskivorna endast har nedsäkning längs långsidorna? Gipsskivor i tak är väl relativt vanligt, och då borde ju samma problem uppstå.

Kommer att regla bakom alla skarvar (lång- och kortsidor).

Tacksam för svar.
 
Lämna en liten glipa, väldigt liten, sen spackla du bara.


Jag är inget proffs, det är bara så jag skulle gjort.
 
Ska man ha remsa på då? Annars lär det ju spricka när trät rör sig. Remsan kommer ju ovanpå skivan vilket kräver ganska bred spackling för att det inte ska synas.
 
Om jag hade tapetserat skulle jag skitit i remsan, nu vet jag inte.
Känsligt när du bara ska måla direkt på. Vill inte att det spricker ju, Syns direkt.
 
Du ska fasa skivorna i kortändarna, så du får som en v-fog då dom möter varandra.
Ska du väva före du måla eller måla direkt på?
Målar du direkt på sätt en vävremsa då, ska du väva, kommer ingen remsa behövas, väv remsor använder du då man tapetserar eller målar direkt på t.ex gipsskivor.
 
Tänkte mål direkt på, dvs ingen väv.

Alltså:
- fasa skivorna i skarven så jag får v-fog (med t.ex. surform?)
- spackla fogen
- remsa
- spackla brett

Kunde det funka?
 
Som jag skrev i en annan tråd så finns det gips som är försänkt runt om för att kunna ha remsa där.
 
För bästa hållbarhet se till att använda en pappremsa och inte glasfiber remsa i skarvarna.
 
Mikael_L
Ta i trä skrev:
Tänkte mål direkt på, dvs ingen väv.

Alltså:
- fasa skivorna i skarven så jag får v-fog (med t.ex. surform?)
- spackla fogen
- remsa
- spackla brett

Kunde det funka?
Precis så gjorde jag i garagetaket. Alla skarvar där hade spruckit ett år senare. :@
Jag använde glasfiberremsa, skulle jag göra om det idag så skulle jag kört med pappersremsa.

För på väggarna satt jag glasfiberremsa längs en långvägg och pappersremsa på andra, bara som experiment, och även på väggarna sprack det i alla skarvar med glasfiber, men inte i någon med pappersremsa.
 
  • Gilla
Smittan
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Precis så gjorde jag i garagetaket. Alla skarvar där hade spruckit ett år senare. :@
Jag använde glasfiberremsa, skulle jag göra om det idag så skulle jag kört med pappersremsa.

För på väggarna satt jag glasfiberremsa längs en långvägg och pappersremsa på andra, bara som experiment, och även på väggarna sprack det i alla skarvar med glasfiber, men inte i någon med pappersremsa.
Det låter konstigt, jag har enbart använt glasfiberremsor överallt, i ca 100 skarvar både i garaget och i huset och jag har ännu inte sett en enda spricka.
 
Gabbe1 skrev:
Det låter konstigt, jag har enbart använt glasfiberremsor överallt, i ca 100 skarvar både i garaget och i huset och jag har ännu inte sett en enda spricka.
Inte så konstigt då ni inte arbetat i samma garage. :)
Underlaget och stommens stabilitet har ju stor betydelse för om det kommer att spricka eller inte. I vissa fall funkar glasfiberremsa, andra inte. Samma med pappremsa som inte tål vad som helst heller.
 
Mikael_L skrev:
Precis så gjorde jag i garagetaket. Alla skarvar där hade spruckit ett år senare. :@
Jag använde glasfiberremsa, skulle jag göra om det idag så skulle jag kört med pappersremsa.

För på väggarna satt jag glasfiberremsa längs en långvägg och pappersremsa på andra, bara som experiment, och även på väggarna sprack det i alla skarvar med glasfiber, men inte i någon med pappersremsa.
Har du stora temperaturvariationer i ditt garage?
 
Mikael_L
Ej uppvärmt, så ja, hyfsat stora.
 
Jag hade fasat kanterna spacklat och satt microlite ( helt slät väv ) och målat
 
Får väl köra samma moment som jag beskrev ovan då, men med pappersremsa, och hoppas på det bästa.

Förutsatt att jag inte får tag i skivor som är försänkta runtom alltså.

Tack alla som svarat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.