Min vän ska lägga ca 70cm hög stödmur.
Vad tror ni på iden att lägga den på 45x145 tryckimpregnerade bjälkar?
Det skulle underlätta att få allt i våg.

Vilka murblock/sten skulle ni rekommendera?

Bör den läggas rakt vertikalt? Eller lite sned inåt?
 
Trä ruttnar, kanske håller 10-15 år men sen. Allt beror på vilken impregneringsklass det är.
 
Exakt. Det är så jag tänker med. Själv har bya på virke, men det är bara ett tunnt lager. En mur?
 
Går det inte att lägga en järnbalk under istället.
Måste ju gå att beställa en i lämplig storlek.
 
Det blir som man bör göra /stenmjöl.
 
Som konstaterats så funkar inte virke. Inte bara för att det ruttnar utan för att det efter betydligt kortare tid än så anpassar sig till underlaget och blir lika ojämt.

Jag tänker gjuta under min mur för att få en stabil botten, därefter finlir med 8-16 och ev stenmjöl.
 
Hur mycket/hur ska du gjuta? Och varför?
Vad har du fått det ifrån?
 
Att jag ska gjuta har jag insett från att ha tittat på krokiga murar. Har inte sett en enda krokig mur med gjutning under, däremot många krokiga utan betong.

Ämnet har diskuterats lite i en annan tråd i denna avdelning nu i veckan. http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/155387-gjuta-under-mur.html

Jag kommer gjuta 20-25cm högt och cirka 25 cm brett + lite armering i. Om jag orkar blir det fyra armeringsjärn i så att dom hjälper till att ta dragkraft i alla riktningar.
 
Hade också gjutit.
Byggt upp en form i den bredd och höjd det ska vara, vägt av så att denna ligger helt i våg.. Lagt armeringsjärn och fyllt upp med bruk. Jämnat av bruket efter ovankanten på formen så kommer det bli rakt o fint att börja mura blocken direkt ovanpå.
 
MathiasS skrev:
Som konstaterats så funkar inte virke. Inte bara för att det ruttnar utan för att det efter betydligt kortare tid än så anpassar sig till underlaget och blir lika ojämt.

Jag tänker gjuta under min mur för att få en stabil botten, därefter finlir med 8-16 och ev stenmjöl.

Byt ut 8-16 mot 0-18 så har du en bättre grund.
Gjutning är grymt seriöst. Gräver man ur bra och ser till att packa bärlagret ordentligt, gärna med vatten så har du en stenhård grund utan betong. Om man har problem med markskjutningar så kan man lägga dränering bakom muren och leda bort vattnet.
 
I mitt fall har jag inte riktigt plats för att gräva ur bakom eller gräva nedåt och bygga upp bärlagret ordentligt, därför blir det en gjutning. Imorgon fixar jag den sista halvkubiken mha farsan, måste säga att det går mycket enklare än jag först trodde.

Föreslår du att jag ovanpå gjutningen använder en noll-fraktion för att bygga trappsteg att stapla murstenen på? Ingen risk för tjälskott?
 
Vet ju inte riktigt hur din mur ska se ut då du pratar om trappningar. Men 0-18 är alltid att föredra före 8-16 som i mina ögon endast skall användas till dräneringar. Hur hög mur ska du bygga och vilken mur blir det?
Och är det en stödmur eller bara en fristående mur?
Är själv inne på 13:e eller 14:e muren i år men det börjar bli lite sent på säsongen nu då vi bygger en mur just nu som heter skarp från benders och den är helt slät så den skall limmas(PL700) både under och på gavel men limmet gillar inte nollgradigt tyvärr. Ingen mur jag rekomenderar.

Och kom ihåg att var noggrann som in i hvete med underlag och första varvet så går resten som smort.
 
Hur ska man fixa underlaget om gatan "lyfter" ca 2m på en sträcka av 30m?
 
  • mur.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är avhandlat i tråden jag länkat till.
 
MathiasS skrev:
Det där är avhandlat i tråden jag länkat till.
Ja. Nu ser jag det. Är du klar med muren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.