Hoppas inte rubriken förvillar.

Ska installera en braskimin på bottenplanet i vår 1,5plansvilla från -78 d.v.s med platta på mark...

Om jag gör ett hål i golvet där kaminen ska stå, vad kan jag förväntas upptäcka, d.v.s hur är golvet uppbyggt från den gjutna plattan och upp till parketten?

Nån som kan förbarma sig och förlara vilka varianter(om några?) som förekommer?

Kaminsnubben som var här trodde ev. inte det skulle behövas förstärkning, men hur kan jag vara säker? Det är ju trots allt 480kg

Tacksam för svar!
 
Hmm, ingen?

Nåja, efter lite letande så ser det förmodligen ut så här:

-- parkett
-- undergolv
-- isolering
-- luftspalt
-- plast
-- betong

Om jag vill göra en lite förstärkning där kaminen ska stå är min tanke att bygga upp leca el. liknande upp till undergolvsnivå. Då kommer ju jag att ställa Leca eller trädgårdsplatta att ligga på plasten som ligger på betongen, borde jag ha något emellan stenen och plasten?
 
Det fattas något va?
det måste finnas reglar av något slag eller någonting som skapar luftspalten och som undergolvet är skruvat i, eller iaf ligger på.
Är det reglat i trä, hade jag lagt in en eller två reglar till, en vanlig regel klarar ett par tons tryck innan det barkar. bygger du upp med block som du menar behöver du inte lägga nåt mellan sten och plast.
 
ja precis som du skriver ligger undergolvet på reglar :)

Fick ett tips idag som låter kanon, i.o.m att ja helst inte tar upp ett större hål än kaminen täcker.

Skaffa en plasthink/dunk/balja i lämplig storlek, ta upp ett hål den går ner i och sedan ställa ner hinken på plattan och kapa den i golvhöjd för att sedan fylla med betong.

Vad tror panelen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.