Har en PEM slang med isolering på modell tjockare liggunderlag som man trär på. Har även värmekabel i denna.
När behövs värmen på? Hur brukar ni göra, ha den avstängd tills det fryser och sedan slå på eller alltid ha den på? I mitt fall har jag totalt 35m värmekabel.
 
Hos oss, där slangen hänger under huset med plintgrund, och är isolerad på samma sätt som din, klarar vi c:a 10 minusgrader under några dygn utan att sätta på värmen. Detta förutsatt att vattnet används normalt och alltså inte står still i slangen mer än c:a 8 tim på natten. Vattnet har frusit i slangen säkert 10 gånger under åren då vi missbedömt värmebehovet. PEM ska ju tåla att frysa, men har själv börjat fundera på om materialet till slut blir utmattat.

Så jag vågar inte rekommendera att alltid vänta tills det fryser. Att vänta tills det fryser första gången för att få reda på när man borde ha kopplat på värmekabeln är säkert helt ofarligt.

Vi kopplar alltså bara på kabeln om vi tror att det behövs. Och med våra västkustvintrar blir det sällan. Flera vintrar har vi klarat utan att koppla in den alls.
 
Redigerat:
pappan skrev:
Hos oss, där slangen hänger under huset med plintgrund, och är isolerad på samma sätt som din, klarar vi c:a 10 minusgrader under några dygn utan att sätta på värmen. Detta förutsatt att vattnet används normalt och alltså inte står still i slangen mer än c:a 8 tim på natten. Vattnet har frusit i slangen säkert 10 gånger under åren då vi missbedömt värmebehovet. PEM ska ju tåla att frysa, men har själv börjat fundera på om materialet till slut blir utmattat.

Så jag vågar inte rekommendera att alltid vänta tills det fryser. Att vänta tills det fryser första gången för att få reda på när man borde ha kopplat på värmekabeln är säkert helt ofarligt.

Vi kopplar alltså bara på kabeln om vi tror att det behövs. Och med våra västkustvintrar blir det sällan. Flera vintrar har vi klarat utan att koppla in den alls.
Intressant. Tack för en fin redogörelse.
Jag har den också hängande under min stuga sedan helt öppet ovan mark.
Vi kommer ha stillastående vatten nattetid och sedan hela dagen.

Det är ju en ny självbegränsande värmekabel jag har så det kanske bara är att ha den på från när det är minusgrader dagtid tills det inte är det längre.

Inget tar skada om min slang skulle frysa sönder mer än jag få problem att lösa :D
Den ska bara användas så här i 2 vintrar.
Finns ju fina termostater om man ska vara nog. http://www.vkts.se/pdf/termostater.pdf
 
Redigerat:
H
Självbegränsande har väl ett eget termostat i kablen. Ska kunna stå på alltid.
 
Men hur bra fungerar självbegränsningen? Vid 0 gr behövs ju ingen effekt alls. Begriper kabeln det? Eller värmer den fortfarande med ett antal W/m? (Jag har inte denna typ av kabel, så kan inte mäta själv)
 
Dom värmekablar (självbegränsande) man vanligen använder för frostskydd fungerar så att den drar mindre ström ju "varmare" den blir. Vid ca noll drar den ca 10 W/m för att vid plus tio i stort sett vara "avstängd".
 
Använd klocka och värm när vattnet inte används :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.