Hej,

Jag har tittat på ett före detta eternithus som är tilläggsisolerat och teglat under 80-talet. Nu verkar det som att tegelfasaden står på ett vinkeljärn som är bultat i grunden. Är detta en konstruktion man kan känna sig trygg med? Känns lite som att fasaden hänger i luften 1m upp från backen och jag har faktiskt inte sett något liknande förut.

Se bifogad bild!

Mvh
Tobbe
 
  • hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en vanlig konstruktion då man murar tegelfasad på en befintlig fasad.
 
Ola78
Håller med matti_75, det är en väldigt vanligt konstruktion. Många äldre hyreshus som har tegel men inte haft det från början är gjorda så. Det är nog däremot inte så vanligt på småhus är inte så ofta man sätter tegel på befintliga småhus så det är nog därför du inte sett det förr.
 
Dom gjorde så på grannhuset där jag växte upp, det är drygt 45 år sedan, väggen funkar fortfarande.
 
Så är det gjort hos oss också i samband med tilläggsisolering på 70-talet. Tyvärr hade de lagt för mycket murbruk så att luftspalten är icke-befintlig så att det läckt in. Antar att det bästa är att ha en luftspalt och att vinkeljärnet inte ligger kloss an mot gamla väggen. Då borde inträngande vatten kunna rinna ut utan att ta sig till gamla väggen.

Vi impregnerade teglet för att få bukt med problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.