Jag ska bygga ut mitt 1800-talshus med utrymme för badrum och tvätt. Jag har jagat, jagat och jagat för att få in offerter i flera månader nu.... Alla hantverkare jag pratar med har så otroligt mycket att göra och hinner helt enkelt inte räkna på offerter. Jag har i alla fall 2 st offerter - med två helt olika priser, vilket gör bedömningen mycket svår, speciellt som jag inte har någon vana eller erfarenhet av liknande arbeten. Den ena byggaren uppger en arbetskostnad på 83.500 kr medan den andra anger 278.000 kr.

Jag känner störst förtroende för den "dyra" byggaren, men ställer mig samtidigt tveksam till den stora skillnaden i kostnader.

Någon som har något tips på hur jag kan bedöma offerternas rimlighet? :S
(Målningsarbeten och framdragning av vatten & avlopp ingår inte i beräkningen på den dyrare offerten. Den andre byggaren hävdar att "allt ingår").

(Har väntat på offert från ytterligare en byggare, som jag vet är seriös, för att lättare kunna se om den "dyrare" offerten är rimlig eller inte. Men den byggaren har nu "kastat in handduken" för att han inte hinner med att räkna på jobbet. Han är intresserad men vill ta god tid på sig för att räkna på sin offert).
 
Har de räknat på samma ytmaterial och porslin? Är offerterna specificerade på vad som kommer kosta vad?
Susanne
 
Den första, billigare, offerten är överhuvudtaget inte specificerad. När jag fick den så bad jag om en specifikation. Byggaren ringde då upp och på min fråga vad som ingick svarade han "det är allt det, vet du"... ;)

Den andra offerten är mer specificerad.

Jag kommer inte att välja den första offerten, men känner mig samtidigt osäker på om offert 2 är rimlig eller inte.

Lägger med båda offerterna här (maskerade...).
 
Vet inte om det har någon betydelse men mitt hus ligger i Värmland.
 
Vänner till oss betalade typ 250 000 utan porslin för viss ombyggnad och ytskikt. Alltså inget tak, eller grund. Så relativt rimligt tror jag.
 
Vi byggde ut 15 m2 entre/hall/badrum. Materialkostnad runt 70000 med en del återbruk.. 400 timmar.
 
Och vi byggde i befintlig kammare 12 kvm. Nytt bjälklag, vatten, avlopp, nya grund- och ytskikt, 2x dusch/toa+ tvättstuga. Vi kommer nog att landa på ca 90' utom tvätt/tork. Mellan 400-500 timmar, ca 100 timmar med snickare och mattläggare resten på kan-själv-kontot där även rörmokeriet görs av extremt händig make (med försäkringsbolagets godkännande)..... Glömde elen, den tillkom nyss! Tycker att offert 2 låter rimlig, det är mycket jobb med ett badrum.
 
Redigerat:
Offerter som inte specificerade ska man akta sig lite för.
 
Jag brukar akta mig för den offerten som är ungefär tre och en halv ggr dyrare än det billigare alternativet. Tillkommer gör målning och rördragning, i den dyrare offerten. :|
 
Den billiga var för billig
och den dyra för dyr
tycker jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.