Hej på er!

Jag håller på och planerar ett badrumsbygge och blir inte klok på hur jag skall lösa det med våtrumsskivor mot 2 st ytterväggar. Två av väggarna är ytterväggar och är reglade med c/c 400 :x
Alla skivor jag hittar är 900 breda och kräver dessutom c/c 300 för enkelskiva. Dessa skivor är dyrare än knark och jag hade gärna sluppit att sätta 2 lager. Särskilt när jag inte kan sätta 2 lager omlott med horisontell/vertikal montering p.g.a. c/c måttet...

Hur hade ni gjort med våtrumsskivorna på dessa väggar?
 
utgå från en regel och stoppa i reglar där det behövs för 30cc det gör ju inget om det blir mindre än 30
regla med 45x70 eller 45x95
 
eller sätt en 120cm osbskiva först, fast egentligen ska våtrumsskivorna skruvas i regel men många skruvar i enbart osbskivan
gör du så här så se till att skruva i reglarna där det går iaf
 
Om jag petar in reglar för att få c/c 300 så blir det ju 7 reglar på varje 1200 yttervägg (0, 300, 400, 600, 800, 900, 1200). Förlorar jag inte lite väl mycket isolering på att göra så? Det är ändå en yttervägg vi talar om och just denna är inte mer än 200 tjock...
 
Någon som har en åsikt om det är vettigt att tilläggsregla till c/c 300 i en yttervägg?
 
blåsfisken skrev:
Någon som har en åsikt om det är vettigt att tilläggsregla till c/c 300 i en yttervägg?
Tycker du ska sätta OSB mellan reglar och våtrumsskiva. Det är ok enligt senaste BKR (dom har tagit bort kravet att det ska vara fritt från träskivor bakom våtrumsskivor).

Mycket enklare än att tilläggsregla.
 
jarlen84: fast man ska fortfarande skruva våtrumskivorna i reglar inte i osb om man ska göra dett helt rätt
 
Finns det utrymme att bygga på väggen kan man ju sätta 18mm plyfa istället för OSB som bara är 10mm.

I sådant fall kan man sen skruva våtrumsskivorna som man vill då de är 12,5mm och med 30mm gipsskruvar så kommer man då inte genom plyfan vilket gör att de sitter lika ordentligt som ifall man skruvar dem i reglarna...
Kan inte se att detta skulle vara ett problem som har inverkan.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Finns det utrymme att bygga på väggen kan man ju sätta 18mm plyfa istället för OSB som bara är 10mm.

I sådant fall kan man sen skruva våtrumsskivorna som man vill då de är 12,5mm och med 30mm gipsskruvar så kommer man då inte genom plyfan vilket gör att de sitter lika ordentligt som ifall man skruvar dem i reglarna...
Kan inte se att detta skulle vara ett problem som har inverkan.

Jag hade tänkt att använda Norgips Humid Board som våtrumsskivor och enligt Norgips så måste dessa skruvas i reglar och får inte skruvas i skivor.
Är det verkligen OK att göra som du säger Paul?
 
Skivor ska monteras enligt tillverkarens anvisningar heter det...
Sen om det efterlevs är väl en annan femma.
Tror att Pauls metod är hur bra som helst, men ring Norgips och fråga om du är osäker
 
Precis som nino skriver så är det tillverkarens anvisningar som gäller om man ska utföra det hela korrekt, men samtidigt kan jag säga att skulle jag gjort det till mig själv så hade jag gjort så som jag skrev.
I annat fall kan man som nino skriver kolla med tillverkaren vad de säger om förfarandet.

Skillnaden mellan att skruva i skivmaterial eller reglar är ju att skruven bottnar och drar bättre i regel än i skivmaterial men det jag syftar på är att om man sätter tjock plyfa så bottnar ju och drar skruven riktigt bra också...
Till skillnad från ifall man har 10mm OSB eftersom det inte drar speciellt bra i detta materialet.
 
Det finns flera godkända skivor på marknaden som är 1200mm breda, ex Sto´s våtrumsskiva finns i både 900mm o 1200mm. Kolla på bkr´s hemsida för att se godkända skivor på marknaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.