Mats:
Jo, jag är nog med på var sicklarna kommer in i bilden. I ett kommande liv när jag har gott om tid så skall jag ge mig på att träna sickling och se vad som händer om jag inte slipar efteråt. Men som sagt, det får bli en annan dag. Jag köpte dem faktiskt mest för att skrapa bort gammal lack/lim och för att jag faktiskt fick ett mycket bra resultat när jag gjorde ett första försök att jämna till en egenhändigt limmad skiva.

Nu var det ju tal om stavlimmad ek från Rusta så jag tror nog att jag hoppar över handhyvlingen denna gången. ;)
Därför tror jag också att det är ok att sammanfoga med Domino och hoppa över den handgjorda sinkningen också.
Det är dramatiskt nog för mig att försöka få till en 45gr gering mellan toppen och sidorna. (Mycket spackel och täckfärg får det kanske bli till slut :)...)

Daniel:
Tack för ett lite mer jordnära perspektiv. Nej, jag blir nog inte så jätterädd. Jag läser det mesta här så jag förstår ungefär vilken "utvecklingsnivå" folk ligger på. Till skillnad från Mats så är jag fortfarande på väg uppåt i elverktygsköpandet och har långt kvar innan jag går över i handverktygspetimeterfasen.

Hursomhelst, det är intressant att läsa hur mycket man kan utveckla saker och ting. Jag brukar inte komma ihåg detaljer men är ganska bra på att komma ihåg att "det där har jag sett någonstans" och då kan jag gå tillbaka när det är dags.

Jag var förresten i London förra helgen och hittade bla en bok om "Finish" på Foyles. Jag har bara orkat igenom första kapitlet om sandpapper sedan gick den in på "fillers" och då blev jag lite matt. Men det kommer nog med tiden...

Kul också att du nämner Danish Oil, jag snubblade över detta och satt just och googlade på vad det kunde vara när jag trillade tillbaka till denna tråden.

Nej, nu skall jag hem och kolla provbiten med Osmo som jag lade på (utan förbehandling) igår, bara för att se hur det blir. Jag har redan läst mig till att jag med all säkerhet har lagt på alldeles för tjockt även om jag försökte lägga så tunt som möjligt med en engångs-lågpris-pensel.
 
Mats Bengtsson skrev:
Errhhmmm, jo, ja, det ser lättare ut när jag läser ditt inlägg. Så menade jag också, fast jag använt en annan olja... :blushing:

--- Mats ---
Jag förstod. Man uttycker sig bara på lite olika sätt. Det är inget att skämmas för.:wow:

Men ärligt talat, fortsätt att vara uttömmande, vi är nog många som lär oss en hel del på det.
 
jac skrev:
Mats:
Jo, jag är nog med på var sicklarna kommer in i bilden. I ett kommande liv när jag har gott om tid så skall jag ge mig på att träna sickling och se vad som händer om jag inte slipar efteråt. Men som sagt, det får bli en annan dag. Jag köpte dem faktiskt mest för att skrapa bort gammal lack/lim och för att jag faktiskt fick ett mycket bra resultat när jag gjorde ett första försök att jämna till en egenhändigt limmad skiva.

Nu var det ju tal om stavlimmad ek från Rusta så jag tror nog att jag hoppar över handhyvlingen denna gången. ;)
Därför tror jag också att det är ok att sammanfoga med Domino och hoppa över den handgjorda sinkningen också.
Det är dramatiskt nog för mig att försöka få till en 45gr gering mellan toppen och sidorna. (Mycket spackel och täckfärg får det kanske bli till slut :)...)
.
.
.
Ahhh, men du är på väg mot handhyvel, det hörs ju tydligt. Man börjar lite lätt med sickel för att kunna dra bort lim i de inre hörnen, sedan upptäcker man att de duger där man har gjort övergångar med en svagt rundad kant, 1 mm längre ut än anslutande 90-graders bräda, och inte vill förstöra kanten, sedan börjar man skrapa lite på de öppna ytorna för att man inte vill slipa ner för mycket runt om, sedan börjar man använda sickel istället för att slipa, och plötsligt en dag... :)
Stavlimad ek låter som "maskinhyvlad, sågad och limmad", perfekt startläge... :)

Om du sätter ihop 45 graders med Dominon, så tänk på att det går åt en viss tjocklek för att klara dominons kortaste längd och lämna minst 3 mm material innan du är igenom, om du inte skaffat 4-skäret.

--- Mats ---
 
Kanske ett litet trådkap alternativt en annan vy:

Om jag skall:
- slipa råspont lite planare ,
- ta bort färg på fönster fonder
- inget möbel snickeri

Är ETS verktyget för mig eller är det rotexen som gäller för detta?
 
BerntS skrev:
Kanske ett litet trådkap alternativt en annan vy:

Om jag skall:
- slipa råspont lite planare ,
- ta bort färg på fönster fonder
- inget möbel snickeri

Är ETS verktyget för mig eller är det rotexen som gäller för detta?
Vi gör vid ett par fönster plus fönsterramar per år hemma (hus från-58, slipar ner dem till grunden, oljar, primar, målar och sätter tillbaka).

Inte säker på vad du menar med fönster fond. Jag gissar på ingröpningen fönstret sitter i? I så fall är väl de inte alltid i trä? Jag har haft sådana i spånplattor plus putsat tegel i ett hus, gips i ett annat, och just nu putsat tegel (ofta med tapet utanpå) i ett tredje. Är det det sista är det bandslip eller Rotex som rår på dem, excenterslip tar evigheter. Men som nämnts innan i tråden, du kommer i så fall till kanter och hörn, och till det duger inte runda skivor. Vi använder en DTS400. På just fönster är det mest den som kör, bara vissa ytor körs med Rotexen (som där lika gärna kunde ha varit en excenter).

Råspont kan du slipa slätare, med en excenter. Planare med sandpapper är relativt hopplöst, det tenderar att ta mer på vissa ställen än andra, speciellt kanter. En hyvel (planare) följt av sandpapper (slätare) är lättast. Skall du göra det med sandpapper är i mitt tycke bandslip eller planslip lättare än excenter.

--- Mats ---
 
Hej,

tack för svaret,
Ang "fönster fond", det skulle vara "fönster foder", fat fingers ;)
 
BerntS skrev:
Hej,

tack för svaret,
Ang "fönster fond", det skulle vara "fönster foder", fat fingers ;)
I så fall är DTS400 ett mycket bättre val. Körde innan med separat planslip och deltaslip, DTS400 gör allt på en gång.

En linjärslip, som jag inte har, skulle kunna vara ännu bättre.

--- Mats ---
 
Vad skulle den stora fördelen med en linjärslip vara? OK, man får endast slipmärken i träets fiberriktning (förutsatt att man håller maskinen rätt) samt att man kan slipa udda proflier om man kör med Festools Duplex och någon rolig slipsula.
 
phl skrev:
Vad skulle den stora fördelen med en linjärslip vara? OK, man får endast slipmärken i träets fiberriktning (förutsatt att man håller maskinen rätt) samt att man kan slipa udda proflier om man kör med Festools Duplex och någon rolig slipsula.
Och man kan använda maskin med mycket mindre risk att repa glaset (sidledsrörelsen som flyttar sandpapper sideledes mot glasrutan och sedan framåt på en vanlig slip försvinner).

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Ahhh, men du är på väg mot handhyvel, det hörs ju tydligt. Man börjar lite lätt med sickel för att kunna dra bort lim i de inre hörnen, sedan upptäcker man att de duger där man har gjort övergångar med en svagt rundad kant, 1 mm längre ut än anslutande 90-graders bräda, och inte vill förstöra kanten, sedan börjar man skrapa lite på de öppna ytorna för att man inte vill slipa ner för mycket runt om, sedan börjar man använda sickel istället för att slipa, och plötsligt en dag... :)
Din analys är kanske inte helt fel angående sicklarna...
Dessutom håller jag dig som ganska skyldig efter att du suttit på Glorias och förklarat dessa plåtbitars förträfflighet för mig vid träffen på Glorias för ett år sedan.

Jag får väl tillstå att det ligger två gamla rostiga och två gamla mindre rostiga hyvlar på bänken och väntar på uppfräschning. (Jo, jag tror att det går att få dem i skick, så illa är det nog inte.) Dessutom införskaffades en Tormek i våras, pinsamt nog har jag inte ens hunnit plugga in kontakten ännu. Jag måste nämligen göra plats vilket innebär städning vilket krävde lite ny förvaring/inredning osv... Men det kommer... Och, ja, jag vet att Tormek inte heller duger till de som har för vana att granska resultatet i elektronmikroskop men ett sådant har jag inte ännu. Nu börjar jag med detta punkt slut. ;)


Mats Bengtsson skrev:
Stavlimad ek låter som "maskinhyvlad, sågad och limmad", perfekt startläge... :)

Om du sätter ihop 45 graders med Dominon, så tänk på att det går åt en viss tjocklek för att klara dominons kortaste längd och lämna minst 3 mm material innan du är igenom, om du inte skaffat 4-skäret.
Jo, visst är det så. Kanske skall spara pengarna då och gå på med sickeln. Nja, jag behöver en ny maskin också, jag är som sagt inte klar med den fasen ännu.

Skivan tror jag är 26mm tjock så det är nog inga problem. Och ja, jag köpte Dominon i våras så 4mm skäret var också med i paketet. Men tack för varningen.
 
Just nu låter det som om jag kan klara mig utan Rotex:en och satsa på ETS150/3. Jag skall kolla vad jag kan få för pris på en sådan. Sedan kanske det blir läge att komplettera med en DTS när jag inser att jag inte kommer åt bra nog med den runda skivan.

Det jag då saknar är väl möjligheten att polera. Men det känns som överkurs just nu. Det finns ju renodlade billiga polermaskiner också om det skulle knipa. Jag ser också att det finns en polerplatta som tillbehör till ETS så det kanske går att lösa med den också i nödfall?
 
Om du gillar begagnademaskiner så går ETS150/3 i nyskick för ungefär 200-240€ på tyska Ebay. DTS400:surprised:r är det värre med, säljs mest RTS400:surprised:r begagnade och plattan för att konvertera den till en DTS kostar 500 spänn :(
 
jac skrev:
Din analys är kanske inte helt fel angående sicklarna...
Dessutom håller jag dig som ganska skyldig efter att du suttit på Glorias och förklarat dessa plåtbitars förträfflighet för mig vid träffen på Glorias för ett år sedan.

Jag får väl tillstå att det ligger två gamla rostiga och två gamla mindre rostiga hyvlar på bänken och väntar på uppfräschning. (Jo, jag tror att det går att få dem i skick, så illa är det nog inte.) Dessutom införskaffades en Tormek i våras, pinsamt nog har jag inte ens hunnit plugga in kontakten ännu. Jag måste nämligen göra plats vilket innebär städning vilket krävde lite ny förvaring/inredning osv... Men det kommer... Och, ja, jag vet att Tormek inte heller duger till de som har för vana att granska resultatet i elektronmikroskop men ett sådant har jag inte ännu. Nu börjar jag med detta punkt slut. ;)

Jo, visst är det så. Kanske skall spara pengarna då och gå på med sickeln. Nja, jag behöver en ny maskin också, jag är som sagt inte klar med den fasen ännu.

Skivan tror jag är 26mm tjock så det är nog inga problem. Och ja, jag köpte Dominon i våras så 4mm skäret var också med i paketet. Men tack för varningen.
Jo mötet på Glorias var fantastiskt. Känner igen situationen, man vill mer än jobbet eller annat tillåter en att vare sig hinna eller orka. Och någon typ av excenter skall du absolut ha, Rotex eller ej. Stickit-lim på sprayflaska, sandpapper, glasplatta, och en mdf under så blir dina hyvlar säkert hur fina som helst.

--- Mats ---
 
En del trådar får man sätta bokmärke på och komma tillbaka och läsa noggrant när man strandat på nån flyplats ... det här är en sån ... själv äger jag knappt nåt sandpapper
 
Du kör bara med sicklar eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.