Hej! Vi har fått spotlights installerade i vårt nybyggda hus, i innertak mot vind. Efter några månader upptäckte vi att det var smygdrag vid varje spot och klagade på entreprenaden. Några veckor senare kom de och krattade undan sprutisoleringen och tätade burkarna med silikon. Dock utan märkbart resultat.

Det är väl ändå inte så man löser luftläckage mot klimatspärren? Kan någon hänvisa till föreskrifter eller regler för installation av infällda spotlights? Jag vill veta att de inte fuskar.

mvh, Apan
 
Jag hade frågat en fackman istället för ett forum för konsumenter.
 
Varför välja? Jag gör både och! Finns mycket kunnigt folk på Byggahus, har jag märkt. Kanske något som ger frukt.
 
Han efterfrågar ju faktiskt föreskrifter eller regler och inte medlemmarnas åsikter.
 
Precis, varför då inte vända sig direkt till fackman och få svar direkt:S
 
Varför skulle en fackman kunna svara på det? De tar ju sina grejer från elgrossister och 700mA är oftast helt nya transformatorer.
 
apanloco skrev:
Hej! Vi har fått spotlights installerade i vårt nybyggda hus, i innertak mot vind. Efter några månader upptäckte vi att det var smygdrag vid varje spot och klagade på entreprenaden. Några veckor senare kom de och krattade undan sprutisoleringen och tätade burkarna med silikon. Dock utan märkbart resultat.

Det är väl ändå inte så man löser luftläckage mot klimatspärren? Kan någon hänvisa till föreskrifter eller regler för installation av infällda spotlights? Jag vill veta att de inte fuskar.

mvh, Apan
på det vis som du har spotlights installerade så blir det aldrig bra, det finns flera faktorer som spelar in såsom att spotlighten ger en mkt hög temperatur i luften ovanför sig och som bekant så stiger varm luft, även med 50 cm isolering ovan skyddsburk så får man luftrörelser igenom taket,
Jag vet inte hur man ska lösa en sådan installation på ett riktigt bra sätt utan att få något slags drag eller kondensproblem.

De enda regler jag tänka mig att man kan kolla på så är det BBR
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.