Fått tag på en billig luftvärmepump jag vill montera ner och sedan installera i en liten stuga.

En kompis flyttade sin Panasonic utan problem genom att backa gasen och stänga av några ventiler. Vet inte exakt vad denna Sanyo har för modellnr men är det någon som vet hur man brukar göra?
 
Man kör i kylläget och stänger ena ventilen så den suger i sig allt från rören och innedelen, sedan stänger man andra ventilen, så man stänger in gasen i utedelen. Finns noggrannare beskrivet på några ställen i forumet.
 
Varmepumpsforum

Jag har gjort det för 4 år sen enl hjälp därifrån. Gick bra även att montera tillbaks utan vacuum sug. Funkar fortf.
 
Tack. Försökt hitta någon guide men inte lyckats ännu.

Kan det vara lika?

Kan citera Raffens beskrivning i "flytt" av värmepump.

"Börja med att starta maskinen i kyldrift så att den kyler inne.

Därefter drar du igen kranen på utedelen för det tunna röret, låt sedan maskinen gå en stund ca 1-1,5 minuter.

Därefter stänger du kranen för det grövre röret, och sen kan du slå ifrån hela maskinen.

Då skall köldmediet vara tillbaka i utedelen och rör och innerdel skall vara tömda."

Följde den när jag demonterade en E12DKE, körde dock ca 4 min.
Resultat = .

"Första" montören kanske har dåligt med jobb?
 
Redigerat:
Det stämmer! Raffen är mycket hjälpsam.
 
Gjorde på samma sätt då de 2 jag sålde iväg i höstas skulle demonteras.
Har inte hört nåt från köparna om ev. problem.

Köparna var själva med och demonterade pumparna.
 
Tackar.
Har läst en massa och vissa säger att man bara MÅSTE vacumsuga och den kommer paja på nolltid om detta inte görs. Tar det med en nypa salt. Det är en pump för 1500kr så att dra ut en tekniker för att göra allt rätt skulle innebära att det blir billigare att gå och köpa en ny pump på Jula och installera själv.
 
Suhagg skrev:
Tackar.
Har läst en massa och vissa säger att man bara MÅSTE vacumsuga och den kommer paja på nolltid om detta inte görs. Tar det med en nypa salt. Det är en pump för 1500kr så att dra ut en tekniker för att göra allt rätt skulle innebära att det blir billigare att gå och köpa en ny pump på Jula och installera själv.
Se bara till att plugga igen hållen direkt!
Dessutom nu är det vintern och luften är torr. Inga problem.
 
Har fortfarande inte hittat något mer detaljerat kring just Sanyo.
Ingen som sett några bilder eller någon annan guide hur man gör? Hittar man dessa ventiler om man följer slangarna in i utedelen?
 
Alla pumpar jag sett, har ventilpaketten precis bakom kåpan där slangarna går in.

Suhagg Pma mig email. Jag har en anvisning med bilder hur man gör. En annan pump, men det hjälper kanske?
 
Redigerat:
Nu är den nermonterad.
Frågan är bara om jag ska chansa och strunta i vacumsugningen då jag inte har någon att låna.
Får väl leta vidare lite men hittar jag ingen får det gå ändå.
 
Har du täppt till hållen? Om ja, och saknar ngn som har vakuum pump är det bara att montera.
Jag vet folk som använde en dammsugare till detta :)
Pumparna funkar än. Frågan är snarare om dom fungerar om 5 - 10 år...

Får man vatten i systemmet, kan kompressor skära. Men då skulle du plockat den mitt i sommaren och missat att plugga hållen. Då kan den relativa fukten tränga in.
Jo fortare du monterar den desto bättre.

Lycka till.
 
Suhagg skrev:
Nu är den nermonterad.
Frågan är bara om jag ska chansa och strunta i vacumsugningen då jag inte har någon att låna.
Får väl leta vidare lite men hittar jag ingen får det gå ändå.
På värmepumpsforum eller liknande finns det ett "pysknep" beskrivet där man öppnar en ventil i ena änden av slingan till innedelen innan man släpper på kylmediat från andra änden, så kylmediat trycker ut det mesta av den oönskade luften ur systemet. Sedan stänger man utsläppsventilen precis när det börjar komma kylmedia så man blir av med så mycket oönskade gaser som möjligt och tappar så lite kylmedia som möjligt. (Jag tänker inte rekommendera någon att göra det eftersom jag uppfattat det som olagligt, men det kan ändå vara intessant att läsa om principen.)
 
mulpac skrev:
På värmepumpsforum eller liknande finns det ett "pysknep" beskrivet där man öppnar en ventil i ena änden av slingan till innedelen innan man släpper på kylmediat från andra änden, så kylmediat trycker ut det mesta av den oönskade luften ur systemet. Sedan stänger man utsläppsventilen precis när det börjar komma kylmedia så man blir av med så mycket oönskade gaser som möjligt och tappar så lite kylmedia som möjligt. (Jag tänker inte rekommendera någon att göra det eftersom jag uppfattat det som olagligt, men det kan ändå vara intessant att läsa om principen.)
Man kan skada sig. Tänkt dig att få en stråle i ansiktet!
 
mulpac skrev:
På värmepumpsforum eller liknande finns det ett "pysknep" beskrivet där man öppnar en ventil i ena änden av slingan till innedelen innan man släpper på kylmediat från andra änden, så kylmediat trycker ut det mesta av den oönskade luften ur systemet. Sedan stänger man utsläppsventilen precis när det börjar komma kylmedia så man blir av med så mycket oönskade gaser som möjligt och tappar så lite kylmedia som möjligt. (Jag tänker inte rekommendera någon att göra det eftersom jag uppfattat det som olagligt, men det kan ändå vara intessant att läsa om principen.)
Det kan ju vara det näst bästa så att säga.
Kall gas men handskar och en skiftnyckel och sen bort med ansiktet så ska det funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.