Hej. Nu har jag kämpat i flera timmar utan att lyckas i detta projekt och ber därför om er hjälp...

Det är en taklampa som skall tändas och släckas via 2 stycken trappbrytare.

Om lampan är släckt så kan jag tända och släcka med trappkontakt 1.
Om lampan är släckt så kan jag tända och släcka med trappkontakt 2.

Om lampan är tänd från trappkontakt 1 kan jag inte släcka den med trappkontakt 2.
Om lampan är tänd från trappkontakt 2 kan jag inte släcka den med trappkontakt 1.

Båda trappkontakterna har beteckningen 6/1 S90

Jag bifogar lite bilder...

Bild 1 Trappkontakt 1
Här har jag kopplat svart i L, Gul i ut1 och Grön i ut.

Bild 2 Trappkontakt 2
Svart i L, Grön i ut1 och Gul i ut. En svart är oanvänd.

Bild 3 Taklampan
Gul och vit till lampan. Röd och svart är oanvända.

Jag har bytt och ändrat i trappkontakterna men inte lyckats få det att fungera. Kopplingarna i taket har jag inte rört.

Jag har läst på forumet och försökt lösa det samt t om sett en film hur man skall göra men det funkar inte.

Snälla hjälp...vad har jag missat :blushing:
 
  • El 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • El 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • El 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu kan säkert nån listig räkna ut exakt vad som är fel men generellt ät det så att du har fas in i ena dosa och 2 mellantrådar ut och i andra dosan tändtråden till lampan in och 2 mellantrådar ut. Kolla vad som är vad så borde det gå lätt att koppla in.
Funkade trappkopplingen innan och var alla 3 svarta inkopplade?
 
Redigerat:
Tror att det det är en sk. sparkoppling (dock laglig) med bara en mellantråd men fas och tändtråd till båda brytarna. Mellantråden ska då ligga på L, fas på en pil ut och tåndtråden på den andra pilen ut. Verkar som grön är mellantråd här så testa att lägga den på L i båda brytarna. Sedan ska svart och gul således ligga på varsin pil ut..
 
Hägge det verkar rimligt.. Men den tredje svarta då?
 
Var den tredje svarta inkopplad förut? Kanske var en vidarekoppling av fas till t ex ett uttag under brytaren. Isf så ska den ligga på samma plint som den andra svarta. OBS! Chansa aldrig när det gäller el!
 
Men var är då nollan.. Mät vilken du har spänning på och koppla den kanske.. Men ser ut som bägge suttit inkopplade.
 
Oj, vilken respons.

Idag har jag varit iväg och köpt mig mätinstrument. Så med hjälp av den och alla era tips skall jag försöka och lösa detta problem ikväll.

Återkommer med utfallet.
 
YIIEEPPHIIII!!! Nu funkar det.

Tusen tack för alla tips. Hågge hade helt rätt i att det var en sparkoppling.

Detta hade jag aldrig löst utan er hjälp.

Dock finns det fler elproblem i vårat hus så hjälp mig gärna framöver under en ny tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.