Badrum, drar upp mest enligt nån undersökning nattradion presenterade inatt, eller om det var Ekot.
 
Sabo gjorde en omfattande enkät där beteendevetare kom fram till att det finns fem huvudtyper av hyresgäster. Generellt är ett tredje sovrum och bra förvaring är t ex bra grejer. En trevlig uteplats med kvällssol är trevligt.
 
Trädgården är viktig, den skall ge ett intryck av att vara lättskött så rensa ogräs och klipp häckarna innan visningarna, den är det yttre ytskiktet.
Har man grus på uppfarten så kan lite ny grus vara en vettig investering.

/Kent
 
Detta beror ju helt på var man bor. Om vissa funderar på att smälla upp ett glänsande IKEA-kök med tillhörande laminatgolv för 100 laxar bara för att öka intresset så passar det kanske i Stockholmstrakten men inte i majoritetsområdena där huspriserna ligger kanske runt 1.5 M.
Och sen är det helt avgörande om hon i köpfamiljen får bestämma eller han.
 
Jo, suck! "Hon" betalar gärna flera hundra tusen för fina tapeter, medan "han" tror sig vara händigast i världen samt ha hur mycket tid som helst, om man överdriver en smula.

(Men jag har faktiskt stött på ett par där "hon" gärna kom med idéer som "han" skulle genomföra, där var det "han" som gärna betalade för snygga tapeter.)
 
Gör man osynliga förbättringar typ ny el, ny värmesystem, golvvärme osv med hjälp av hantverkare så är det inte säkert att man får investeringskostnader tillbaka men det blir kanske lättare att sälja huset om det står i området bland andra mer eller mindre svårsålda hus. Hantverkarfirmor och skatteverket får alltid sina pengar..... men själv vill man ju inte slita och renovera i sista stund åt andra utan en garanti att man verkligen får pengarna tillbaka?
Då skulle jag hellre måla allt vit, sälja billigare, köpa annat och göra ROT förbättringar i mitt nästa boende.

Som köpare skulle jag nog gilla ett halvväggs renoverat badrum där bara det roliga är kvar att fixa :).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.