Hej,
Är en novis när det kommer till att bygga om en lägenhet men tycker ändå att vår offert från elektrikern verkar väldigt dyr. Han har varit på plats och jag har beskrivit vad vi har tänkt oss och även skrivit ner vad som ska göras.

Vad som ska göras är:
Ny el dragen i mellanvägg + två nya uttag i väggen (ett på vardera sida)
Omdragning av el i två väggar som rivs helt.
Kabeldragning från taklampsuttag till två nya på varsin sida den nya väggen.
Ny lampknapp till taklampa i vardagsrummet och flytt av den pga riven vägg.

Installation induktionshäll
Installation spottar + inköp spottar
Ev, förstärka elen vid högskåpet som kommer innehålla ugn och micro, sitter två vanliga uttag bakom det idag.

Jag har bifogat en amatörmässig planlösning på hur det ser ut före och efter samt var aktuella uttag sitter nu och vad jag antar eller vill att de ska hamna sen.

Offerten vi har fått är på 35 000Kr inklusive ROT avdraget.

Jag tycker det är hutlöst mkt pengar och har svårt att ta det på allvar men eftersom jag är novis inom området kanske det är normalt?

Vad säger ni som har lite koll om denna offert?

Alla tips mottages tacksamt då jag tänkt ringa upp elektrikern imorgon och fråga om man missförstått något eller om jag varit otydlig i mina önskemål.

Mvh,
Kristoffer

Gammal planlösning
mhwpec.jpg
Ny planlösning
25kkiu9.jpg
 
Redigerat:
Svårt att säga men räkna att ca 1000kr/st per spot, så det beror ju lite på hur många det är. Ta in minst en offert till innan du bestämmer dej kolla och ref.
 
Enk Projektet skrev:
Svårt att säga men räkna att ca 1000kr/st per spot, så det beror ju lite på hur många det är. Ta in minst en offert till innan du bestämmer dej kolla och ref.
Tack för ditt svar. Vi har ju köpt ett ikea kök så 1k per spot låter väldigt saftigt. Sen har vi en snickare också men han vill/kan inte dra elen som krävs. Kan man köpa Ikea spots och bara få dom inkopplade? Eller protesterar dom då?

Problemet är att vi hamnat i tidsnöd just nu. Har fått elektrikern på en referens från några jag känner men de gjorde ett mindre jobb.

Mvh,
Kristoffer
 
Tycker inte det låter särskilt saftigt men det beror ju på förutsättningarna för omdragning också.
Ska nya rördragningar fräsas in i sten/betongväggar o tak så är det ju betydligt mer jobb än att bara dra rör/slang i regelväggar eller ovanpå en glespanel i tak.
 
Det är en rätt omfattande renovering att döma av bilderna.
Om allt ska vara infällt så är där minst en dag för att spåra för rör och dosor. Klingor och hålsågar för betong är inte direkt gratis.
Bilderna förtäljer inte heller hur många spottar ni ska ha. Inte heller vad det är för brytare och uttag ni vill ha.
Som sagt brukar en spot gå på ungefär en tusing stycket.

Jag tycker priset är rimligt om han ska stå för spårningen.
 
Friedrich skrev:
Det är en rätt omfattande renovering att döma av bilderna.
Om allt ska vara infällt så är där minst en dag för att spåra för rör och dosor. Klingor och hålsågar för betong är inte direkt gratis.
Bilderna förtäljer inte heller hur många spottar ni ska ha. Inte heller vad det är för brytare och uttag ni vill ha.
Som sagt brukar en spot gå på ungefär en tusing stycket.

Jag tycker priset är rimligt om han ska stå för spårningen.
Hej,
Tack för din input. Vi ska inte ha några infällda spottar i taket och ingen fräsning i taket då det är förbjudet enligt BR föreningen. Utan spottarna ska vi ha under under köksskåpen. Brytare och uttag blir "vanliga" klassiska vita typ Elko i de två små rummen och dimmer till vardagsrummet. Inget fancy alls utan det stora jobbet som jag förstått det blir den nya väggen och elen till brytarna vid de nya dörrarna till de mindre rummens taklampor.

Vill förtydliga att inga antenn eller bredbandskablar ska dras om.

Mvh,
Kristoffer
 
Redigerat:
Nu vet jag inte alla förutsätnningar eftersom det bara är 2 ritningar att gå på, men ska ni inte ha några spottar i taket så är priset kanske något i överkant.
Ni kan nog hitta någon som är billigare. Skadar inte att in fler offerter om man har tid och ork.. Lycka till :)
 
Friedrich skrev:
Nu vet jag inte alla förutsätnningar eftersom det bara är 2 ritningar att gå på, men ska ni inte ha några spottar i taket så är priset kanske något i överkant.
Ni kan nog hitta någon som är billigare. Skadar inte att in fler offerter om man har tid och ork.. Lycka till :)
Tack för att du tar dig tid att svara Friedrich.
Hade en annan elektriker på plats imorse och han trodde på ca 2-3 dagars arbete och materialkostnader på 5-7k. Han skulle ha 350kr/h + moms innan ROT-avdrag. Så räknar man på det i överkant så blir det kanske 20k i slutändan. Nästan hälften av vad den andra elektrikern vill ha :x.

Har plockat in ytterligare en elektriker på onsdag nästa vecka för en sista offert, får se vad den ger.

Mvh,
Kristoffer
 
Att han säger att han gör det på 2-3 dagar är ju inte riktigt samma sak som att han garanterat är klar på 3 dagar.....
Begär i varje fall ett takpris från honom.
 
orparn skrev:
Att han säger att han gör det på 2-3 dagar är ju inte riktigt samma sak som att han garanterat är klar på 3 dagar.....
Begär i varje fall ett takpris från honom.
Hade tänkt göra det, bra tips =)
Något annat man bör tänka på som kan vara bra att ta innan man börjar jobbet?
 
Sätt fler vägguttag än du tror att du kommer behöva. Vi gjorde inte det och måste istället stå ut med fula grenkontakter liggande på golvet överallt.
 
frhe skrev:
Sätt fler vägguttag än du tror att du kommer behöva. Vi gjorde inte det och måste istället stå ut med fula grenkontakter liggande på golvet överallt.
Sätt minst 1 st 4-vägsuttag där du ska ha TV'n.
 
Nyfniken skrev:
Sätt minst 1 st 4-vägsuttag där du ska ha TV'n.
Tack för tipsen om att sätta några extra uttag. Kan vara en bra ide även om de ser lite tråkigt ut med ett 4-vägsuttag rent estetiskt.

Pratade med elektrikern om offerten idag efter att ha bett om en specifikation av jobbet. Fick då till svar att 35k var för jobbet, jag ville då ha uppskattning på arbetstid, ungefärlig materialkostnad osv för att mäta den mot andra offerter. Sa att priset var ganska högt satt mot en annan offert jag erhållit. Fick ett kort svar tillbaka att det var offerten och att ingen specifikation kunde ges utan jag fick ta det för vad det var. Tackade nej sen var det tack och hejdå.

Har träffat en och ska träffa 2 elektriker till tisdag/onsdag. Den ena firman har jag haft att göra med tidigare och har bra erfarenhet av samt att de skriver sina timpriser på webben så att man kan åtminstone få en uppskattning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.