står i valet och kvalet om jag ska gjuta golv i hela eller delvis i den gamla lagårn här hemma. Själva byggnaden står näst inttill spikrakt men marken sluttar.
det skiljer ca 50 cm i markhöjd på kortsidorna. ( ca 8 x 15 m)
vad ska man börja fylla med för mtrl när det är så mycket som måste dit?
 
Tyresö
Dom sista 10 cm överst ska vara 8-16 kross. Under det kan du fylla ut med vilken stenstorlek som helst - ju större sten - ju bättre. Markfiberduk underst (beroende på hur stabil marken är) och markfiberduk under 8-16 krossen, om du fyller ut med väldigt stora stenar i botten och inte kan "mätta" dom med 8-16 kross. Även viktigt att du paddar varje skikt. En tumregel är: minst 7 varv med paddan/skikt. Sen är det bara att armera och gjuta.
 
Ska du utnyttja byggnaden som kallförråd så kan du gjuta direkt på ett samkrossat material tex 0-90, 0-35 eller 0-16 som packats ordentligt,
 
tackar för svar, då har man lite koll. får bli nästa sommars projekt:)
tanken är väl att isolera lite i väggar och tak så man kanske kan hålla plusgrader iaf. ska man isolera plattan tro?
 
Tyresö
Om du ska isolera väggar och tak, så bör du även isolera under betongplattan, annars försvinner poängen med isolering. Ska du bara ha ca: +15 grader så räcker det med 10 - 15 cm frigolit under betongplattan. Ska du ha varmare, så lägger du ut 20 cm frigolit - som ungefär 99% av alla nyproducerade villaplattor är isolerade med.

Använd vintern att planera och fundera ut vad du ska använda utrymmet till och om du ska sätta upp väggar med olika mycket värme i rummen.
 
jo sånt här kräver förstås lite planering, särskilt om man som jag då är rätt grön inom området.
Tanken är att bara att kunna hålla frostfritt så inte vattnet fryser alla fall, mekplats såklart ock kunna ställa upp husvagn/släpvagn.
så frågan är behöver man isolera plattan då? fast iofs det blir väl inte jättemycket dyrare än oisolerat? man ska ju inte vara dumsnål i så fall, det blir ju rätt svårt att göra om efteråt hehe.
planerna kanske ändras med tiden också:cool:
 
Tyresö
Den kostnaden som 10 cm (verkstad/uppställningsplats) frigolit kostar, är intjänad i strömförbrukning (uppvärmningskostnad) redan första vintern, om du tänkt ha 13 - 15 +grader i lokalen - vilket är en lagom värme för en verkstad.

Frigolitkostnaden är "kaffepengar" i den totala byggkostnaden, så det är inget att snåla in på.
 
Tyresö skrev:
Dom sista 10 cm överst ska vara 8-16 kross. Under det kan du fylla ut med vilken stenstorlek som helst - ju större sten - ju bättre. Markfiberduk underst (beroende på hur stabil marken är) och markfiberduk under 8-16 krossen, om du fyller ut med väldigt stora stenar i botten och inte kan "mätta" dom med 8-16 kross. Även viktigt att du paddar varje skikt. En tumregel är: minst 7 varv med paddan/skikt. Sen är det bara att armera och gjuta.
Hej Tyresö
Vår huslev. har grävt ett hål på 1.4m där husgrunden skall vara. De har fyllt upp med "restmtrl" från ett annat bygge, dvs byggrester. Ex. blandning av tegel, takbetongplattor, grus och sand. Är detta OK som fyllnadsmassor för husgrund? Översta delen är makadam direkt under isolering. Tacksam för snabbt svar.

Sävve
 
Tyresö
Saeve skrev:
Hej Tyresö
Vår huslev. har grävt ett hål på 1.4m där husgrunden skall vara. De har fyllt upp med "restmtrl" från ett annat bygge, dvs byggrester. Ex. blandning av tegel, takbetongplattor, grus och sand. Är detta OK som fyllnadsmassor för husgrund? Översta delen är makadam direkt under isolering. Tacksam för snabbt svar.

Sävve

Fungerar alldeles utmärkt! det är ju "dött" material och då blir det en stabil botten. Gamla takpannor är dessutom väldigt bra som dräneringsmaterial. Dubbelkolla så att det inte följer med virke, trä (reglar, plankor etc.) för dom kommer att förmultna och då sjunker marken. Kom ihåg att padda riktigt ordentligt - ju tyngre padda (450 kg) - ju bättre.
 
C:\Users\Joanna\Desktop\husbilder\P1010911.JPG
Här kommer bild på hur det såg ut innan man har lagt på makadam blandat med grus/sand i förhållandet 4:1. Vi är minst sagt lite oroliga om detta är enligt byggnormer.

Oerfarna husköpare :(
 
Tyresö skrev:
Fungerar alldeles utmärkt! det är ju "dött" material och då blir det en stabil botten. Gamla takpannor är dessutom väldigt bra som dräneringsmaterial. Dubbelkolla så att det inte följer med virke, trä (reglar, plankor etc.) för dom kommer att förmultna och då sjunker marken. Kom ihåg att padda riktigt ordentligt - ju tyngre padda (450 kg) - ju bättre.

Tack så mycket för svar. Försökte bifoga bild men verkar som att jag inte lyckades. Vi blev nu lite lungnare.
Är 350kr/ton OK pris för detta material. Observera att den kommer från granntomten som samma huslev. byggde åt i ett annat projekt.
Huset blir 135m2 invändigt, platta ca 152m2.
Det ingår 1,5ton per m2 i kontraktet. Huslev. påstår att eftersom de fick gräva till fast grund 1,4m så behöver de 320ton extra till husgrunden dvs 112000sek :(

För mig låter allt mycket orimligt... Vad tycker ni?
 
Tyresö
Saeve skrev:
C:\Users\Joanna\Desktop\husbilder\P1010911.JPG
Här kommer bild på hur det såg ut innan man har lagt på makadam blandat med grus/sand i förhållandet 4:1. Vi är minst sagt lite oroliga om detta är enligt byggnormer.

Oerfarna husköpare :(
Jag fick bara fram försidan på byggahus.se. Eller ska jag söka vidare på någon flik?
 
Jag bifogar bild så fort jag klurar ut hur man gör. Vad sägs om pris för våra fyllnadsmassor?
 
Tyresö
Saeve skrev:
Tack så mycket för svar. Försökte bifoga bild men verkar som att jag inte lyckades. Vi blev nu lite lungnare.
Är 350kr/ton OK pris för detta material. Observera att den kommer från granntomten som samma huslev. byggde åt i ett annat projekt.
Huset blir 135m2 invändigt, platta ca 152m2.
Det ingår 1,5ton per m2 i kontraktet. Huslev. påstår att eftersom de fick gräva till fast grund 1,4m så behöver de 320ton extra till husgrunden dvs 112000sek :(

För mig låter allt mycket orimligt... Vad tycker ni?
Menar du att du ska betala 350 kr/ton ink.moms för deponimassor från granntomten??

Du ska veta att byggen får betala deponiavgifter (500 - 1000 kr/ton) + transport och moms, för att bli av med det!

Det fungerar väldigt bra som fyllnadsmassor, men byggaren ska vara väldigt glad om du inte begär betalning för att du tar emot det. Tycker att du ska be byggaren tippa grannens massor på en deponianläggning i stället - alternativet är att du tar emot massorna gratis inkl.lastning, transport och lossning.

Stå på dej och se hur byggaren reagerar! För 350 kr + moms/ton ska du ha riktiga krossprodukter ex. 0-90 i botten och mindre fragment ju närmare ytan.
 
Tusen tack! Det var det vi misstänkte, känns riktigt skönt att få det bekräftat. Är det rimlig uppskattning också att om man har 1m3 (kubikmeter) material av ovan nämnda blandning makadam blandat med grus/sand i förhållandet 4:1 så blir det bara 70% kvar volymmässigt dvs 0,7m3 efter att man har packat det ordentligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.