God kväll.

Problemet är följande: några goda vänner skall gräva ner ett nytt avlopp till deras hus på landet. Förhållandena är dock inte optimala så en bit av avloppsröret kommer gå väldigt nära marknivån, ca 2 dm ner i marken. Stenar och annat som är i vägen. (stoooora)
Jag var där och kikade idag och jag ser heller ingen annan utväg än att lägga det så grunt.

Frågan blir då - hur tacklar man bäst tjälen? Även om rören ligger med fall så kan väl tjälen få för sig att flytta rören uppåt? Jag gissade på att om man lägger någon form av isolering tex cellplast längs med och över rören så hindrar man kylan från marken?
Paret som skall gräva ner avloppet tyckte att det verkade onödigt och det kanske det är?
Hur är egentligen bäst att göra? Förutom att gräva ner det djupare då... :)

Mycket tacksam att jag slapp dylika problem när jag grävde nytt avlopp själv. Tyvärr kan jag ju då inte bistå med så mycket vettigt när det krånglar hos mina vänner så jag hoppas på lite tankar från er här inne.
 
Cellsplast (markisolering) 1,2 m brett direkt ovanpå röret håller det frostfritt.
Eller så hoppas man att det varma vatten som kommer håller röret isfritt på insidan men man får inte ha någon kran som står och smårinner.

Men annars så finns det stora grävmaskiner och dynamit.

Protte
 
Mjo, jag fick spräcka en sten när jag grävde mitt eget avlopp. Men deras källare är gjuten på en massa stenar som sticker upp, nu kan man säkert precisionsspränga men det verkade inte som att det var deras avsikt.
Om det räcker med ett lager markisolering så vore det ju kanoners.

Måste det vara någon särskild typ av markisolering eller funkar det med typ isodränskivor? Fick ett paket över och har inte hittat något vettigt att göra av dem än. Det räcker nog inte men en liten bit på vägen, många bäckar små...
 
Har ett gästhus som avloppet ligger grunt från. Där har man lagt Rocckwool markisoleringsskivor över avloppet där det ligger grunt, på samma sätt som Protte beskriver i inlägget ovan. Huset har använts som permanentboende under vintertid utan problem.
Avloppsvattnet är varmt och det står inte vatten konstant i röret. Risken för frysning är liten.
 
Kalas, empiriska tester är alltid det bästa.
Risken för frysning tror jag inte heller är så stor utan det var snarare risken att tjälen skall flytta på rören, i värsta fall trycka upp dem så det blir bakfall eller något annat dumt. Men om det räcker med en isoleringsskiva för att undvika detta så kommer detta bli hur bra som helst!
 
Man kan ju även "spränga" med snigeldynamit, helt säkert och lätthanterat.
 
Så, nu är det grävt för att lägga i rör och annat. Här i trakterna är det ju rejält kallt om nätterna, ner mot minus tio så det börjar bli ont om tid att få det klart!
Vad för tjocklek skall det vara på cellplasten? Så tjockt det går eller räcker det med 50mm?

För övrig väldig tur att de valde att låta bli att spränga annars hade det inte gått att ansluta till den befintliga markbädden. Allt skall man då tänka på... :)
 
Borde vara 2 lager med vardera minst 50mm som läggs med förskjutna skarvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.