jonas_b skrev:
Själv har jag dragit pex från stammen ut till tvättstugan, där har jag placerat en ny fördelare för samtliga rör upp mot badrummet på övervåningen, Sedan dragit utan skarvar resterande vägen. Det blir ingen skarv pga. sättet man jobbar med pex,
Man böjer nämligen röret för att skapa 90 graders vinkeln ut från vägg och kapar det sedan på utsidan av tätskiktet.. Lycka till! (hur du än väljer att göra: )

Jo, men det gör man väl med prisol också... :rolleyes:

Problemet vid renoveringar är att man oftast har prisol som man måste skarva på och det är i de lägena presskopplingarna är outstanding eftersom man enligt vvs-firmorna som arbetar med detta får lov att ha dolda presskopplingar inuti väggarna...

I dessa lägen löser inte Pex problemet som jag ser det...
 
Men vadå enligt vvs-firmorna? Vad är det som gäller? Säker Vatten? eller är det precis som BKR enbart rekommendationer? Å garanterar firmorna med hjälp av sin ansvarsförsäkring att det är ok så har försäkringsbolagen inget emot det? Men om en vanlig hemmapulare skulle ge sig på det så tror jag inte att försäkringsbolagen godkänner det utan inspektionslucka?
 
enligt säker vatten ska fogar vara utbytbara och man ska enkelt kunna se läckage
det tolkar jag som att inga inbyggda skarvar är godkända.
sen finns det ju avvikelser att skriva, hur det funkar vet jag inte
 
Zemerlin skrev:
Men vadå enligt vvs-firmorna? Vad är det som gäller? Säker Vatten? eller är det precis som BKR enbart rekommendationer? Å garanterar firmorna med hjälp av sin ansvarsförsäkring att det är ok så har försäkringsbolagen inget emot det? Men om en vanlig hemmapulare skulle ge sig på det så tror jag inte att försäkringsbolagen godkänner det utan inspektionslucka?
Det är väl de som utför arbetet och anlitar man dem och de säger att det är godkänt, då ifrågasätter inte jag mer.

Precis som att du anlitar en målare som säger att det ska vara oljefärg och inte lackfärg på ett visst ställe.

Nog f*n förutsätter man att var och en har koll på vad som gäller i deras branscher. :rolleyes:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Nog f*n förutsätter man att var och en har koll på vad som gäller i deras branscher. :rolleyes:

Ha ha...okej ;-P
 
Hej på er.

Lite fakta vad som gäller i t.ex. ett badrum.

Rören, prisol eller pex, kan förläggas med dolt montage i väggen men de måste skarvas utanför vägg exempelvis under tvättstället eller i källaren. Detta är ett måste om VVS-installatörernas branschstandard Säker Vatten ska gälla. Men det är ju inte alla rörfirmor som är anslutna till Säker vatten och då är ju som vanligt inte så jävla noga längre.

Försäkringsbolagen har dock varit med att utforma Säker Vatten så vad dom tycker om avsteg från detta kan ni ju själva fundera ut...

Men man monterar ju blandaren i ett blandarfäste t.ex. Vatette och då kommer ju skarven utanför väggen och är 100% godkänd. Skulle det bli något läckage så rinner vattnet fram bakom väggbrickan.

Så ett hett tips är att använd svenska gdkända fabrikat och läs för guds skull monteringsanvisningen som följer med....

Ha't så bra och krama varandra i trafiken!

/Urbapappa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.