T
Hej!
Huset är byggt 1860 och under halva huset är det källare (typ souterräng) och källaren är mkt fuktig, mer som en jordkällare. Vi har anlitat en byggfirma för att stabilisera grunden och dränera källaren så den blir torr.

På den sida där det inte är källare under kortsidan vill de inte dränera mot husväggen som man normalt gör utan de har nu grävt en vallgrav längs hela husets bredd ca 1,5m djup 1,5 m från husväggen och murat upp en lekamur upp till markhöjd och putsat den med cementbruk. Sedan har den klätts in i platonmatta och nu skall det läggas dräneringsrör och singel på båda sidorna om muren. Se bild. Är det någon som sett något liknande tidigare? Funkar det?? Eller är vi lurade? Vi har ännu inte betalat för arbetet. Ska inte en dränering ligga mot huset för att det skall fungera. Hela jordmassan som ligger mellan muren och väggen funkar väl som en svamp och fortsätter avge fukt till huset.
Tar tacksamt emot kommentarer från er som kan dränering.
 
  • IMG_1677.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt enl läroboken att göra så.
Det stoppar vattnet som kommer från slänten.
 
T
Ok vad bra! Tack!

Men innebär det att man kan strunta i dräneringen direkt vid väggen? Hela jordmassan mellan vägg och dräneringsmur blir ju blöt av regn och ligger an mot väggen. Eller gör kanske den dränerade muren så att eventuellt vatten sugs kapillärt ut från väggen mot muren då den är dränerad och torkar på så sätt ut ändå?

Och är det inte enklare att bara gräva ett dräneringsdike och fylla med markduk och singel istället för att bygga en mur i diket? Jag kan förstå vitsen med en låg mur om det är sluttande berg mot huset men i detta fallet är det stenblandad jord och man gräver ner muren i marken.
 
Man ska även dränera intill källarväggen.
 
T
Mot den vägg på vars sida dräneringsmuren är placerad finns ingen källare. Källaren börjar ca 4m m in under huset på den sidan så där finns ingen källarvägg bara en stengrund som jag ej vet hur långt ner den går i marken. Bör den stengrunden dräneras?
 
Isf kan man nog klara sig utan dränering intill grunden.
 
T
ok tack så mycket!
 
T
Så här några år senare kan jag meddela att det blev mkt varmare och torrare källaren så det verkar ha funkat finfint!
Vi dränerade runt hela grunden men struntade i den delen närmast huset där muren är på bilden ovan, satte platonmatta och isolerskivor av något rosa skummaterial.
 
Tobbeern skrev:
Så här några år senare kan jag meddela att det blev mkt varmare och torrare källaren så det verkar ha funkat finfint!
Vi dränerade runt hela grunden men struntade i den delen närmast huset där muren är på bilden ovan, satte platonmatta och isolerskivor av något rosa skummaterial.
Skönt att det funkade och jättebra att du återkopplade, det borde fler göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.