Status
Tråden går ej att kommentera.
Ja ha då var skalman intagen efter 475 timmar på grönbete.
Rengjord och upphängd på väggen, nu är det bara laddstationen som man borde hänga upp oxå den tar ju lite plats. Hur har ni andra löst vinterförvaringen för era "ögonstenar"?
 
Gösta fick gå i vinter dvala i fredags. Laddstationen har fått vinterförvaring på en hylla i garaget medans Gösta har fått en hedersplats på golvet i mitt lilla datorrum i källaren.
 
Nu är Niklas i garaget och snart skall även Hubert in. Hur gör ni när ni gör rent dem? Sprutade vatten och borstade ovanpå men vågar man gå gå med vatten under den?
 
magnil skrev:
Nu är Niklas i garaget och snart skall även Hubert in. Hur gör ni när ni gör rent dem? Sprutade vatten och borstade ovanpå men vågar man gå gå med vatten under den?
SPOLA INTE MED VATTEN! Står även i instruktionsboken (som ingen läser förrän det blir problem) och visas tydligt på varningsdekalen på kåpan.

Det finns lite lufthål för kondens och där kan man spruta in vatten med slang vilket inte är bra för elektroniken. Det kan bli riktigt skumma fel med fukt i maskineriet, nästan helt omöjligt att felsöka programvarumässigt. Det man däremot ser direkt när man öppnar en maskin som blivit spolad är vattenpölar, rost på hjulmotorerna och trasiga batterier.

Borsta av med en gammal diskborste. Uppe under kåpan kan man skrapa bort det värsta med handen (diskhandskepå om man inte gillar gräs) om du inte orkar skruva bort den. Tryckluft går också bra.
 
  • Gilla
RilleNille
  • Laddar…
Nonkan, var sitter kondenshålen? De hål jag ser på undersidan av maskinen verkar inte vara genomgående. Min maskin genererar ganska kraftigt med "gukka" på insidan av skalet - detta borde ju sätta igen eventuella ventilations/kondenshål - bör de isåfall rengöras?

I manualen står det att man inte ens ska använda rinnande vatten till rengöring på utsidan av maskinen. Känns lite försiktigt i överkant, i så fall skulle ju maskinen kunna ta skada av att klippa i regn antar jag.

Ska man spraya lite kontaktspray på strategiska ställen innan vinterförvaring? Brytare vid stoppknapp etc?

Källarförvaring i ca +10 och 40-50% RH borde vara helt ok i väntan på ljusare tider.
 
Maden skrev:
Ja ha då var skalman intagen efter 475 timmar på grönbete.
Rengjord och upphängd på väggen, nu är det bara laddstationen som man borde hänga upp oxå den tar ju lite plats. Hur har ni andra löst vinterförvaringen för era "ögonstenar"?
Jag tog en träskiva, några stumpar regel och lite skruv och byggde en upphängning själv. Se bilder...

Spikbandet som är fäst i mitten-överkant är skruvat med rejäl skruv i en takregel pga dålig bärighet i väggen. Billig försäkring d^_^b
 
  • IMG_0094.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0097.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för bilderna, jag ska fixa något liknande i helgen:)
 
Blev av bilderna inspirerad att bygga en egen upphängning. Hade ett par hyllkonsoller i lackerad plåt liggande och skruvade upp dem på väggen med rätt avstånd för hjulen. Böjde sedan till dem i framkant och upphängningen var klar...
 
Hej!
Bör man ta in laddstationen över vintern eller klarar den sig ute?
Jag har köpt till en sån där original "hundkoja"...alltså en sån nedfällbar lucka med tak. Den skyddar ju för direkt snö och regn i alla fall.

Men tycker ni att laddstationen bör tas in ändå?

Mvh
Henrik
 
Rullen skrev:
Hej!
Bör man ta in laddstationen över vintern eller klarar den sig ute?
Jag har köpt till en sån där original "hundkoja"...alltså en sån nedfällbar lucka med tak. Den skyddar ju för direkt snö och regn i alla fall.

Men tycker ni att laddstationen bör tas in ändå?

Mvh
Henrik
Om du lämnar den ute bör du ha strömmen på till laddstationen och då går det bra.
 
Varför är det bättre med strömmen påslagen?
Nyfiken bara!
 
Att strömmen ska vara på till laddstationen beror antagligen på att skydda elektroniken.
Läs lite i instruktionsboken om vinterförvaring (s 68 tror jag det är) :)
 
anden213 skrev:
Nonkan, var sitter kondenshålen? De hål jag ser på undersidan av maskinen verkar inte vara genomgående. Min maskin genererar ganska kraftigt med "gukka" på insidan av skalet - detta borde ju sätta igen eventuella ventilations/kondenshål - bör de isåfall rengöras?

I manualen står det att man inte ens ska använda rinnande vatten till rengöring på utsidan av maskinen. Känns lite försiktigt i överkant, i så fall skulle ju maskinen kunna ta skada av att klippa i regn antar jag.

Ska man spraya lite kontaktspray på strategiska ställen innan vinterförvaring? Brytare vid stoppknapp etc?

Källarförvaring i ca +10 och 40-50% RH borde vara helt ok i väntan på ljusare tider.
Det tydligaste sitter på baksidan av tornet, riktat neråt. Behöver inte rengöras, et kommer inte så mycket skräp till just de ställena.

Problemet med vatten underifrån är att de hål som finns är riktade neråt, så spolar man uppåt kommer det in. Det finns även ett stort hål innanför gummidamasken, där kablarna till klippmotorn går till styrkortet. Det är nog där det största problemet med vatten finns.

Är nog ingen större risk att spola ovansidan av maskinen, men det är ganska onödigt för där brukar det inte vara smutsigt. Instruktionsboken är skriven för alla marknader, således även USA och därmed försiktig i överkant :)

Kontaktspray på microbrytaren skadar nog inte, men annars ska det inte behövas. Kanske på kontakterna på slingkabeln i så fall...
 
Till alla Automowervänner som har lite abstinens så här vintertid. Här är ett kul klipp (som jag tror jag länkat tidigare här någonstans). Eftersom det är lugnt i denna tråden så här dags, hoppas jag att inte bli hudflängd för en favorit i repris.

http://www.youtube.com/watch?v=ZmVlQgU51x0


Vill härmed också passa på att önska god fortsättning samt ställa in mig i hyllningskören till "Nonkan" som gav många goda råd 2010 och som jag hoppas fortsätter rådgivandet 2011.

jokomoko :)
 
Kanske dags att ställa AM på underhållsladdning nu,
det är bra att göra det ngn gång under vinterhalvåret när den inte används!
Blir till att kila ut igaraget och sätta på den;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.