Johan Gunverth skrev:
Det är fler som tycker så. Det är bara tallmilan som är byggnadsvårdsnörd. Om du däremot målar svarta knutar, kommer vi och bränner ner kåken för dig. :D
Precis, det ska vara röda knutar (nu snackar vi riktigt byggnadsvårds nörderi)
 
Jaha, nu är det igång. Lagom till första snön kom... :p

Av olika orsaker så åker panelvirket upp omålat, och troligtvis kommer det att få stå omålat till våren. Vi har helt enkelt inte möjlighet att måla virket innan det åker upp just nu (och det är både kallt och fuktigt, så bättre vänta till våren tänker jag - eller har ni andra idéer?).

En liten missräkning dock. Det har tydligen blivit något missförstånd, och firman som sköter arbetet har köpt Cuprinol oljefärg. Vi som ville ha falu rödfärg. Nu verkar det som att vi får leva med att foder blir i oljefärg, det är lite för mycket jobb gjort där (dessa har blivit grundmålade innan) för att det ska vara värt att göra om. Men i övrigt så ber vi dem att skaffa ny färg. En liten liten skvätt har de hunnit måla (se bild nedan, jag antar att det var för att täcka ändträet), det kan väl inte göra något? Om man målar på falurött ovanpå där sen?

Lite bilder så ni ser hur det ser ut för ett par dagar sen och nu!

71805_457192762016_679197016_5547627_2189834_n.jpg

69858_445482612615_594592615_5436738_5767583_n.jpg
 
Falu rödfärgen kommer inte att fästa på Cuprinolen, så blir nog att köra med oljefärg på hela fasaden. :(
 
Eller byta den lilla biten panel, rätt ska vara rätt.
Har man beställt slamfärg så ska det vara slamfärg, det är ganska stor skilnad på utseendet ...
 
Ja det var inte så lätt det här...

Jag tror tyvärr att det får lov att bli oljefärg för hela slanten då, jag pallar inte med att göra om i det här läget och förlänga hela arbetet ytterligare.
 
Johan Gunverth skrev:
Falu rödfärgen kommer inte att fästa på Cuprinolen, så blir nog att köra med oljefärg på hela fasaden. :(
Så här står det på cuprinols hemsida:
Cuprinol Matt Rödfärg är en rödfärg avsedd för utvändig behandling
av sågat, nytt eller tidigare slamfärgsbehandlat trä. Kan även över
målas med traditionell slamfärg.
http://www.cuprinol.se/#/productadvisor1/productcategory0/productdetail4/
 
jazoo skrev:
Så här står det på cuprinols hemsida:


[länk]
Är det den färgen, då? I så fall funkar det ju. :)
 
Det kommer nog att synas en skillnad dock.
Vi målade vindskivorna med vitslamfärg i helgen innan vi kom på att vindskivorna skulle ju ha målats med rödslam färg (bara foder i 3% grön umbra). Nåväl efter första lagret så var det stor skillnad och man kunde enkelt se hur pass tunt färgskiktet egentligen är ... efter andra så är det OK, men inte samma lika ...
Men prova vetja ...
 
Johan Gunverth skrev:
Är det den färgen, då? I så fall funkar det ju. :)
Ja, såvitt jag kan bedöma så är det den färgen.

Nu är sydfasaden i alla fall målad i Cuprinol stugröd (matt rödfärg). Fint blir det, även om det inte riktigt blir som vi tänkt oss... :S Återkommer med bild lite senare.

Vi får väl se om vi kan få någon slags kompensation för att det blev fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.