Har precis börjat se lite på källarn "ska ha relax bastu rum"

Källarn är ca 100kvm, takhöjd 250cm. lättbetong block som väggar "delvis täckt" med puts? cement. betong golv med några få mindre sprickor. 2 golvbrunnar.

Problemet var under förra vintern var när ute tempen gick under -20 -25 så var det närmare 0 grader inne i källaren. Var tvungen och använda mig av en el radiator på ca 1000w? för att undvika att vattenrören frös.

har en sån hydro mätare i bastun. Såg att luftfuktigheten var 83% idag. Källarn har en luftning. men denna har varit stängd sen 1månad tillbaka.

Ska jag köpa mig en bra avfuktare eller ska jag investera i en LL Värmepump? är väl ingen ide och börja med nått innan jag får ner luftfuktigheten?

Under sommartid var det lite problem med sånna tusen fotingar som såg ut som maskar när dom torkar/dör.. lite svårt och förklara hur dessa ser ut. Kanske ska ladda upp en bild:S Anticimex sa bara att det e inga skadedjur utan finns där på grund av svalkan o fuktigheten.

Dräneringen runt huset är bra. läcker bara in på ett ställe. Där el kabeln går genom dräneringsmattan mot garaget. Men detta har inte vart nån problem för att ejektorpump,vattenfilter,vvb,hydrofor står precis där och dessa har skapat lite fukt pågrund av kondensen.

Nån som har nått tips till mig?
 
Avfuktare så att RF kommer ner mot 50%. Denna process bidrar med värme och det blir betydligt lättare att värma upp när det inte är så fuktigt överallt.
 
Ok.. tack för tipset... hade ju vart perfekt om det hade funnits maskin som var både avfuktare o värmepump i samma:) men får då börja med avfuktaren. Kommer med svar här när denna är inhandlad
 
Har lite samma problem. Måste man köra avfuktaren dygnet runt alla dagar eller räcker det att köra ner fukten till ca 50% och sen håller den sig där ett tag och man kan stänga av? Känns som det kan bli dyrt annars i längden?
 
Det bästa är väl att koppla in avfuktaren på en fuktsensor. När RF är högre än en t.ex. 60% drar den igång.

Då slipper man att den går "i onödan".
 
eviljava skrev:
Det bästa är väl att koppla in avfuktaren på en fuktsensor. När RF är högre än en t.ex. 60% drar den igång.

Då slipper man att den går "i onödan".
Eller så köper man en avfuktare som har den funktionen inbyggd. :)
 
Vi kör en Woods avfuktare i källaren. På den kan man ställa in önskad luftfuktighet. Då sköter den själv av- och på. Mitt problem är snarare sommaren när varm fuktig luft kommer in och kyls av. Såhär års går avfuktaren inte alls... har runt 36% i källaren nu!
 
kimmo_thn skrev:
har en sån hydro mätare i bastun. Såg att luftfuktigheten var 83% idag. Källarn har en luftning. men denna har varit stängd sen 1månad tillbaka.
Vad är temperaturen där?

Relativ luftfuktighet är en rätt ointressant siffra om man inte vet temperaturen. Ifall det är 10 grader i källaren så skulle en uppvärmning till 20 grader innebära att luftfuktigheten hamnar under 50%. Isåfall behöver du ingen avfuktare utan värmen kommer fixa fuktigheten.

Men, å andra sidan är det inte såhär års man har problem med fukt i inomhusluften, utan på sommaren. Utan att veta hur situationen var i somras är det dock svårt att veta om du har några problem med fuktig luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.