Hej,

Vi har en slänt direkt från ena huset på sidan och drygt tre meter ner mot tomtgränsen.
Vi vill fylla ut i slänten, få en plan yta på ca 2 meter och en slänt med stenkross som stöd i den nya brantare slänten.

Min fråga är: hur packar vi utfyllnadsmassan i slänten?
Jag är rädd för att all utfyllnadsmassa pressas ner för slänten när vi kör med vibratorn eftersom vi inte lägger utfyllnadsmassan på en plan yta.

Någon som har erfarnhet av detta och förstår min fråga?
 
hur hög blir slänten?
 
Slänten är idag 2,5 meter lång och 90 cm hög - vi vill göra om så att det blir plant i 2 meter och sen en slänt på 50 cm och fortfarande 90 cm hög
 
Hemmakatten
För mig låter det ogörligt. Nu är jag iofs superamatör, men med tanke på de slänter vi har och de murar vi varit "tvungna" att göra så tror jag att du behöver en mur. Den slänt du pratar om blir nästan lodrät och ni kommer att gå uppepå. Kan inte förstå hur massorna skall kunna stå emot. Er granne lär inte heller bli glad. Du behöver dessutom marklov (ungefär samma som bygglov) av kommunen
 
Det lär behövas en mur till det ja.
en 1 meter lång och en meter hög slänt går att göra men ska det vara brantare så vill jag också ha stadigare don
 
Tack för era svar!
 
Skall den inte vara högre än 90 cm skulle du kunna sätta gabioner längs slänten - du kan ha gräs in i halva gabionen. Ett litet tips bara - om du inte vill gjuta en sula för mur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.