Hej!

Vi har ett radhus från -36 75+35 kvm. Det förekommer blåbetong och majoriteten av självdrags kanalerna är igentätade från en tilläggsisolering. Bakteriologisk tillväxt finns på vindbjälklag. Värmesystem är gaspanna och direktverkande el.

Vad göra?

Har en offert på ett FTX system (inkl radonundersökning)

Har en offert på FT-system med trygghetsvakten för vind (samt sanering av det angripna området)


Vi är sugna på en luftvärmepump och vill behålla gaspannan (gasspisen), men förstår inte riktigt hur det fungerar och hur man mixar olika system.

Vi har inte råd med ALLT.

Är det någon som har en optimal lösning?

Mvh/ Man med orolig fru...
 
F
För att hålla ner uppvärmningskostnaderna och samtidigt få bra fart på ventilationen för att få ordning på radonet så skulle jag satsa på FTX (ej roterande) . Borde vara absolut bästa lösningen för huset och hälsan men löser inte problemen på vinden öht.
 
Tack för svaret Fredrik,

Det är den lösningen det lutar åt. Vi kommer satsa på ett FTX system. Lösningen kommer att förbättra vindsförhållandena, så jag tror det kommer att räcka med en sanering av det angripna området. Eventuellt en kortvarig avfuktare på vinden.
Jag förstår dock inte varför det inte bör vara en roterande värmeväxlare?
Samt är lite orolig över X:tra kostnader, såsom bygganmälan och OVK.
/Tony
 
F
Kjerag skrev:
Tack för svaret Fredrik,

Det är den lösningen det lutar åt. Vi kommer satsa på ett FTX system. Lösningen kommer att förbättra vindsförhållandena, så jag tror det kommer att räcka med en sanering av det angripna området. Eventuellt en kortvarig avfuktare på vinden.
Jag förstår dock inte varför det inte bör vara en roterande värmeväxlare?
Samt är lite orolig över X:tra kostnader, såsom bygganmälan och OVK.
/Tony

Utan att direkt veta: Roterande har ett visst "överläckage" dvs det finns risk att dom drar med sig lite radon tillbaka in i huset. Kanske ett akademiskt problem, vad vet jag men vid radonproblem varför inte satsa på nåt som inte läcker alls (med färre rörliga delar och eventuellt lägre ljudnivå som andra fördelar och något torrare inneluft på vintern som nackdel??)?

På vilket sätt skulle en installation av FTX kunna förbättra vindsförhållandena? Har du inte blandat ihop det lite nu?
 
Hej,
Den mikrobiella påväxten på yttertakets insida
indikerar att vinden tillförs fukt inifrån huset, och
från obefintligt självdrag till FTX, så borde väl
det minska fukttillförseln inifrån? Och förbättra
vindsförhållandena. Eller är jag alldeles för blåögd
mot entreprenörernas säljargument?
/Tony
 
Kan man kombinera luftvärmepump med FTX eller blir det knas med flödena då?
 
Att kombinera FTX med luftvärmepump går fint. Luftvärmepumpen tillför ingen luft utifrån den cirkulerar bara luften i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.