Vi köpte ett hus förra året med braskamin från 80-talet. I vintras valde ett par mindre förståndiga individer att skapa ett eldhav i kaminen vilket den inte pallade för.

Resultatet blev ett sprucket fönster samt flera spruckna plattor på insidan. Se bifogade bilder. Det är bara ett av sex glas som är sprucket. På insidan är det flera plattor på sidorna som drabbats. En liten liten spricka i en av golvplattorna går även att se.

Frågor:

1. Kan jag reparera detta själv? Instruktioner om tillvägagångssätt samt inköpsställen för nödvändiga delar tas då gärna emot. Bör noteras att jag kan ingenting om braskaminer och är en ok men långt ifrån avancerad hemmafixare.

2. Har någon tips på företag inom stockholmsområdet som skulle kunna sköta reparationen?

3. Kan man elda i kaminen trots dessa sprickor?

Tack på förhand för alla potentiella svar och idéer.
 
  • braskamin_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sprucket_glas_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • spruckna_plattor_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • spruckna_plattor_zoom3_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sprucket_golv_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du köper eldfast tegel på närmsta byggvaruhus. Luckorna lämnar du till glasmästare.

Du kan även köpa eldfast murbruk å försöka kleta ner i golvsprickan. eller knacka loss den trasiga å byta den oxå.
 
  • Gilla
evonne
  • Laddar…
Tack Noseone! Kanske ger mig på att reparera det själv då.

Murbruk i golvet känns som det borde räcka, är en väldigt liten spricka. Vad det gäller väggplattorna, är det viktigt att det blir helt tätt mellan dem?
 
Har nu plockat loss alla tegelplattor (både sidor och golv) och det var ju en baggis.

Mitt problem nu är att hitta nya tegelplattor. Har varit till alla stora byggvaruhus samt ringt runt till diverse tegelexperter och annat. Ingen har dock de mått jag behöver (25 x 12 x 2.5). Ingen förutom tegelbolaget i Östersund men det blir lite dyrt att frakta.

Någon som har tips på vart i Stockholmsområdet jag potentiellt skulle kunna hitta det tegel jag behöver?
 
Borde de inte kunna skära till rätt mått på plattorna, förutsatt att tjockleken är rätt? Det går ju att kapa marksten/tegel etc utan några större problem, så varför skulle det inte gå att göra samm sak med eldtegel?
 
De går å kapa med en vinkelkap men frågan är om mn kan få till det? Måste nog till rätta måtten i detta fall eftersom de inte muras fast utan hålls med en plåtvinkel.
 
Noseone skrev:
De går å kapa med en vinkelkap men frågan är om mn kan få till det? Måste nog till rätta måtten i detta fall eftersom de inte muras fast utan hålls med en plåtvinkel.
Jag tänkte mer att om det går att kapa med diamantklinga så lär det ju fungera att kapa med stationär maskin för att få det lite mer exakt.
Å andra sidan så sitter väl de där eldtegelplattorna med ett visst glapp, ganska rejäla toleranser mao, så du borde det kanske inte vara omöjligt att lösa det med en vinkelkap om man är nogrann.
 
Fast jag menade 25 cm å inte 23 cm när jag skrev "rätta måtten". Vinkelkap duger gott om det skall kapas men det är inte där skon klämmer. Det kommer bli ett glapp på 4 cm upptill om jag förstått konstruktionen rätt.
2 rader med 23 cm istället för 2 rader med 25 cm.
 
Redigerat:
Har du lyckats få tag i rätt storlek på eldfast tegel? Jag har själv samma problem.
Sprucket tegel i kaminen med storleken 25x12,5x2,5. Har sökt på byggvaruhus runt västerås utan lycka.
 
cea skrev:
Vad det gäller väggplattorna, är det viktigt att det blir helt tätt mellan dem?
det är ju ursprungligen större avstånd mellan varje tegeln än själva sprickorna är. Så länge dom sitter på sin plats så är det ingen fara. Huvudsaken att plåtkistan är hel och håller tätt och röken kan ej ta sej ut ur kaminen. Tegeln sitter där bara för att skydda plåten och ej för att hålla tätt så en och annan spricka gör inget.
gaia
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Tack för alla svar.

Att köpa större plattor och sen kapa kändes jobbigt och antagligen dyrare än att beställa från andra sidan landet. Därför blev det ändå så att jag beställde dem från Tegelbolaget i Östersund. Frakten blev ju inte billig (700 kr) men i brist på andra leverantörer med rätt mått fick det bli så.

Att själv sätta plattorna på plats var en baggis och nu har vi det varmt och skönt hemma d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.