Skall dela ett rum på övervåningen i mitt 50-t hus med tegelfasad. Har tyvärr bara ett fönster i nuvarande rummet och planerar att sätta igen det fönstret och såga upp två nya bredvid. Teglet som blir över från de nya fönstren tänkte jag använda för att sätta igen gamla fönstret. Tänkte köpa en billig vinkelslip med diamantskiva (Ferm med skivdiameter 230 mm) på Jula för att såga i teglet. Fungerar den bra för jobbet? Behöver göra nya tegelbalkar för att sätta i överkant av fönstret för att klara tyngden. Hur gör jag dessa balkar? Är det bråttom att få dit dessa balkar efter att jag sågat upp så jag måste ha något som håller uppe tyngden under tiden, eller klarar det sig ett par dar utan sprickor, rasa ned etc?
Vilka problem kan jag stöta på? Tips?
Någon som gjort något liknande?
 
Pratade med min byggingenjör idag och han rekommenderar L-järn 60 mm för att bära upp teglet. Fästes inskjutet ett par cm i sidorna om fönsteröppningen. Han trodde att har vi tillfälliga pelare som håller uppe teglet vid befintligt fönster när vi sågar upp de nya fönstren så räcker det för att hålla teglet uppe i de nya fönstren. Så vi i lugn och ro kan sätta dit L-järnen.
 
Så om Du stämpar upp teglet i det befintliga
så rasar det inte ner i dom nya hålen?

Du kan inte innan Du börjar såga göra urtag
för ditt L-järn och peta i det på plats och sen
såga upp hålet?

Mvh Putte
 
Och skaffa munskydd om Du sågar
med vinkelslipen det dammar :cool: .
Vinkelslip funkar bra sen har jag inte
testat just Ferm.

Mvh Putte
 
De nya fönstren kommer att vara kant i kant med det gamla och sätter jag dit pelare i gamla så blir det inte så lång spännvidd.

Är ju en bra ide att sätta dit L-järnet först och sedan såga. Sätter isåfall ditt L-järnet innifrån. Skall ju inte synas utifrån. Får såga upp 60 mm extra i plankväggen så att jag får in järnen. Ja, det borde gå.

Tyvärr kommer inte teglet att bli så snyggt när jag sågar i det. Tegel är ju lite perforerat och det kommer därmed inte att bli så jämn och fin yta när jag sågar i det.
 
Järnet är inte så tjockte det
går kanske att såga spår och trycka in det.
Eller ska Du fästa det med bruk?

Mvh Putte
 
Får se hur man får fast järnet. Det gäller ju att det spänner mot teglet så att teglet ej trycks ned någon cm med sprickor som följd.

Vore bra med tips från någon som gjort detta tidigare. Borde vara vanligt för oss med tegelfasad.
 
På jobbet tryckte vi upp balken
med stämp så den lågann ordentligt.
Sen tryckte vi in olika tjocka plåt
bitar under balken så den låg tight.
Sen fogade vi in den me tror det va
betong.


Mvh Putte
 
OK så du har gjort ngt liknande?

Vad är stämp? Nån sorts domkraft?

Olika tjock plåt och betong låter bra.
 
Vi tog upp ett dörr hål i en gammal
yttervägg som blev innervägg efter
att vi byggt ut huset.
Plus att vi monterade stålbalkar runt i
huset för vi tog upp nya öppningar.
Stämp är samma som dina tillfälliga pelare.
Bara det att man kan snurra på dom och
justera höjden.
Dina stämp funkar lika bra.
Ta dom lite längre så dom spänner upp balken bara.
Passa så Du inte späner för hårt.

Mvh Putte
 
OK, använde stämp i källaren när vi plockade ner gamla matkällaren fall den skulle vara bärande. Då börjar det klarna lite hur jag går tillväga.

Planerar att resa en byggnadsställning och såga i teglet utifrån. Då gör det inte så mycket att det dammar.
 
Lycka till :cool:

Mvh Putte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.